WordPress WooCommerce Themes

Nu ai adăugat nici un element.

Elixirul Dragostei

Nominalizat la Gala UNITER - categoria „cel mai bun spectacol de teatru de animație / teatru pentru copii” în 2024.

Există, oare, o licoare magică ce poate aduce dragostea? Nemorino, un tânăr timid și romantic, este îndrăgostit lulea de frumoasa și bogata Adina, dar îi lipsește curajul de a-și declara sentimentele. Ce-ar fi dacă ar exista o poțiune magică care să-i deschidă Adinei ochii inimii? Din fericire, în peisaj apare Dulcamara, un vânzător ambulant șarmant, care pretinde că deține elixirul mult dorit. Oare va reuși elixirul magic să-i câștige dragostea Adinei? Sau poate adevărata magie se află în altă parte? Descoperă secretul Elixirului dragostei la Opera Comică pentru Copii, într-o producție spumoasă, plină de umor, muzică superbă și momente surprinzătoare! Această bijuterie a belcanto-ului italian, semnată de Gaetano Donizetti, care încântă publicul din întreaga lume de aproape două secole, prinde viață într-o montare specială, în regia inspirată a lui Cristian Mihăilescu. Spectacolul, prezentat în limba română și condensat într-o oră, păstrează esența operei originale, oferind o introducere perfectă în lumea belcanto-ului și a muzicii clasice. Proiecțiile video ingenioase adaugă un plus de fantezie, transportându-i pe spectatori chiar și în cosmos, subliniind, într-un mod poetic, distanța emoțională dintre personaje. 

Participă la următoarele spectacole:

Nu există spectacole disponibile pentru acest spectacol în viitor.

Produse populare
Spectacolul este recomandat copiilor cu vârsta de peste 7 ani
În cazul în care te afli într-un alt interval de vârstă, poți selecta de mai jos una dintre opțiuni pentru a afla mai multe despre spectacol.
Povestea

Într-un orășel pitoresc din Italia, în care casele colorate se înșirau pe străduțe înguste și piața centrală găzduia un târg permanent plin de viață, trăia un tânăr pe nume Nemorino. Nu era nici bogat, nici foarte învățat, dar avea o inimă de aur și un talent special pentru muzică. 

În fiecare dimineață, Nemorino o privea în secret pe frumoasa Adina, care stătea sub un copac bătrân din piață și citea cu voce tare povești despre cavaleri și vrăjitori pentru copiii adunați în jurul ei. Deși mulți tineri încercau să-i atragă atenția, ea părea mai interesată de aventurile din cărțile ei decât de admiratorii care o înconjurau.

Într-o zi, în piață și-a făcut apariția un balon zburător, venit direct din spațiu, spre uimirea tuturor locuitorilor. Din el a coborât un personaj spectaculos: doctorul Dulcamara, îmbrăcat într-o haină lungă și strălucitoare. El pretindea că are leacuri pentru orice boală și poțiuni magice pentru orice dorință. Nemorino a văzut în sosirea lui Dulcamara o șansă unică, providențială. Și-a cheltuit toate economiile pentru a cumpăra o sticluță cu presupusul „elixir al dragostei” (care, de fapt, nu era decât vin dulce).

Situația s-a complicat când în oraș a sosit sergentul Belcore, un militar chipeș și arogant, care a început imediat să-i facă curte Adinei. Spre disperarea lui Nemorino, Adina părea încântată de atențiile sergentului și chiar a acceptat să se căsătorească cu el!

Convins că elixirul are nevoie de timp să-și facă efectul, Nemorino a făcut tot posibilul să întârzie nunta. A ajuns chiar să se înroleze în armată pentru a face rost de bani să cumpere mai mult „elixir”. Ce nu știa el era că tocmai aflase că moștenise o avere de la un unchi îndepărtat, iar toate fetele din oraș începuseră brusc să-l privească cu alți ochi.

Văzând atenția pe care alte fete i-o acordau lui Nemorino, Adina a început să simtă ceva ciudat în inima ei. Nu era gelozie, își spunea ea, ci doar… îngrijorare pentru un vechi prieten. Dar când l-a văzut pe Nemorino plângând în secret pentru ea, și-a dat seama că dragostea lui sinceră și profundă era mai prețioasă decât toate comorile din lume.

În final, Adina a înțeles că adevăratul „elixir magic” fusese mereu în fața ochilor ei: dragostea curată și necondiționată a lui Nemorino. A rupt logodna cu Belcore și, în fața întregului oraș, i-a mărturisit lui Nemorino că îl iubește exact așa cum este el.

Doctorul Dulcamara, văzând că totul s-a terminat cu bine, a profitat de moment să-și laude „elixirul magic”, deși toată lumea știa acum că era doar vin obișnuit. Dar poate că, într-un fel, chiar fusese magic: îi dăduse lui Nemorino curajul să-și urmeze inima, iar Adinei șansa să vadă dincolo de aparențe și să descopere adevărata dragoste.

Astfel, în orășelul cel vesel și colorat, Nemorino și Adina au descoperit că cea mai puternică magie din lume este dragostea sinceră și curajul de a fi tu însuți.

Cumpără bilete la următoarele spectacole:

Nu există spectacole disponibile pentru acest spectacol în viitor.

Ce ne învață ”Elixirul dragostei ”?
1. Dragostea nu se poate cumpăra

Nicio poțiune magică nu poate forța pe cineva să ne iubească. Dragostea adevărată se bazează pe sentimente sincere și pe conexiuni reale. Ea vine natural.

2. Încrederea în sine este esențială
Nemorino învață că trebuie să aibă mai multă încredere în el însuși și în calitățile sale, nu să se bazeze pe artificii. În plus, curajul de a-ți exprima sentimentele este mai puternic decât orice magie.
3. Să nu ne lăsăm înșelați de aparențe

Dulcamara este un personaj carismatic, dar și un șarlatan. Trebuie să fim atenți la cei care ne promit lucruri imposibile și să învățăm să gândim critic.

4. Prietenia și loialitatea sunt valori importante

Prietenii adevărați ne susțin și ne ajută la nevoie.

5. Valoarea autenticității

Uneori, cei mai mari eroi sunt cei care rămân sinceri și buni, chiar și atunci când totul pare împotriva lor.

Nu mai e mult și te așteptăm cu nerăbdare în Sala Mare a Operei pentru Copii, ca să urmărești povestea lui Nemorino și a Adinei din Elixirul dragostei.

Nemorino era un băiat rușinos și cuminte, care trăia într-un sat colorat și vesel. Își dorea tare mult să se împrietenească cu frumoasa Adina, dar îi era rușine să îi spună ce simte. Într-o zi, în sat a venit Dulcamara, un vânzător de sucuri magice. Nemorino l-a întrebat dacă are o băutură fermecată, care să o facă pe Adina să dorească să se împrietenească cu el. Dulcamara i-a dat o sticluță și i-a spus că e un elixir magic.

Nemorino l-a băut, dar nu s-a întâmplat nimic. Adina se împrietenea în continuare cu alții, doar cu el nu. Nemorino era trist, dar nu s-a dat bătut. A continuat să fie bun și sincer, iar Adina a văzut în cele din urmă cât de special este.

La final, Adina i-a spus că și ea își dorește să fie prieteni, iar cei doi au fost fericiți. Așa au descoperit că adevărata magie este, de fapt, bunătatea și sinceritatea!

Mai este foarte puțin timp, și vei putea veni și tu să te bucuri de spectacolul Elixirul dragostei de la Opera Comică pentru Copii. Dar înainte de asta, avem o întrebare: crezi că există băuturi magice?

A fost odată ca niciodată un târg minunat, plin de culoare și veselie, unde se afla cel mai frumos carusel pe care l-ai văzut vreodată. În fiecare dimineață, când soarele răsărea, un băiat pe nume Nemorino venea să admire culorile strălucitoare ale caruselului și să asculte muzica fermecată care se auzea din el.

În același târg locuia și Adina, o fetiță frumoasă și isteață, căreia îi plăcea să citească povești și să le spună tuturor despre aventurile din cărțile ei. Nemorino o asculta mereu cu încântare, dar era atât de timid încât abia îndrăznea să-i spună „Bună dimineața!”

Într-o zi specială, în târg și-a făcut apariția un personaj ciudat și amuzant: doctorul Dulcamara. El avea o trăsură plină de sticluțe colorate și promitea că are leacuri pentru orice! „Veniți să vedeți elixirul meu magic!”, striga el. „Poate transforma tristețea în bucurie și frica în curaj!”

Nemorino, care își dorea atât de mult să devină prieten cu Adina, s-a gândit că poate elixirul magic l-ar putea ajuta să fie mai curajos. Așa că și-a luat toate economiile și a cumpărat o sticluță cu licoare magică. Ce nu știa Nemorino era că în sticluță era doar suc de struguri! Dar pentru că el credea în magia elixirului, a început să danseze și să cânte de fericire. Pentru prima dată, nu-i mai era frică să vorbească cu Adina!

Adina a fost surprinsă să vadă cât de vesel era Nemorino. I-a plăcut cum dansa și cum râdea, și curând au început să se joace împreună. S-au dat în carusel, au ascultat povești și au cântat împreună melodii vesele.

La final, când Adina l-a întrebat ce l-a făcut să fie atât de curajos, Nemorino i-a arătat sticluța cu „elixir magic”. Adina a râs și i-a explicat că nu era nevoie de nicio licoare – el fusese mereu special și interesant, doar că nu avusese încredere în el.

Amândoi au înțeles că adevărata magie nu se află în nicio sticluță, ci chiar în inimile noastre, atunci când avem curajul să fim noi înșine și să ne arătăm prietenia. 

Ce ne învață ”Elixirul dragostei ”?
1. Dragostea adevărată vine din inimă, nu din magie.
2. Este bine să fii curajos și să spui ce simți.
3. Uneori, lucrurile simple sunt cele mai valoroase.
4. Prietenia și sinceritatea pot schimba totul.
Elixirul dragostei - O lectură contemporană a unei opere clasice

La prima vedere, „Elixirul dragostei” pare o simplă comedie romantică muzicală. Însă, sub stratul său de aparentă accesibilitate, opera lui Donizetti ascunde o critică socială subtilă și observații profunde despre natura umană, care rămân surprinzător de relevante în prezent. 

Critică socială subtilă, dar pertinentă

Deși plasată într-un cadru rural idilic, acțiunea din Elixirul dragostei atinge, cu subtilitate, aspecte ale structurii sociale și ale relațiilor de putere. Contrastul dintre Nemorino, un țăran simplu și naiv, și Adina, o femeie independentă și educată, reflectă diferențele de clasă și inegalitățile economice. 

Apariția sergentului Belcore, un reprezentant al autorității militare, aduce în discuție și tema autorității și a influenței pe care o exercită aceasta aceasta asupra comunității. Mai mult, succesul lui Dulcamara, un șarlatan abil, în a manipula masele prin promisiuni de miracole, subliniază vulnerabilitatea oamenilor în fața discursurilor persuasive și a dorinței de a crede în soluții rapide și facile la problemele lor. Această critică socială, deși prezentată sub forma unei comedii, rămâne actuală și astăzi, într-o societate marcată de inegalități, manipulare mediatică și cultul senzaționalului.

Maturizare emoțională și descoperire de sine

Elixirul dragostei este, în esență, o poveste despre maturizare emoțională. Nemorino, inițial un tânăr timid și nesigur pe el, învață, prin intermediul experiențelor sale, că dragostea nu se poate cumpăra sau forța, ci se bazează pe sentimente autentice și pe încredere în sine. 

Călătoria sa emoțională este marcată de dezamăgiri, speranțe deșarte și, în final, de o înțelegere mai profundă a propriei valori. Adina, la rândul ei, evoluează de la o atitudine independentă și distantă, la recunoașterea importanței sentimentelor și a conexiunilor umane autentice. În afară de asta, perspectiva sa superficială asupra dragostei se transformă, în cele din umră, într-o înțelegere profundă a sentimentelor autentice. 

Credulitate și manipulare - o temă perenă

Personajul lui Dulcamara este o întruchipare a șarlatanului abil, care profită de naivitatea și de dorința oamenilor de a crede în miracole. El vinde un simplu vin roșu drept „elixir al dragostei”, speculând credulitatea lui Nemorino și a celorlalți săteni. Această temă a manipulării și a exploatării credulității este extrem de relevantă și în contextul contemporan, marcat de proliferarea informațiilor false și de tehnicile persuasive utilizate în publicitate și în mediul online. 

În era fake news și a promisiunilor miraculoase de vindecare sau îmbogățire rapidă, acest personaj devine aproape profetic. El reprezintă arhetipul manipulatorului, al celui care știe să exploateze perfect dorințele și vulnerabilitățile umane.

Muzica și caracterul: portrete sonore în Elixirul dragostei

Din punct de vedere muzical, opera este un exemplu strălucit al stilului Bel canto, în care muzica nu este doar un vehicul pentru narațiune, ci devine ea însăși un personaj. Una dintre cele mai rafinate calități ale lui Donizetti se manifestă în felul în care folosește muzica pentru a contura personalitatea fiecărui personaj. Opera devine, astfel, un studiu muzical de caracter, în care fiecare protagonist își dezvăluie natura profundă prin stilul muzical care îi este atribuit. 

Dulcamara, șarlatanul ambulant, primește arii rapide și spumoase, pline de volubilitate și virtuozitate verbală, un stil perfect pentru un personaj care trăiește din talentul sa de a convinge prin cuvinte. Muzica sa este plină de capcane ritmice și jocuri rapide de cuvinte, reflectându-i naturașmecheră și abilitatea de a manipula prin discurs.

Pentru Nemorino, compozitorul a creat melodii simple, de inspirație folclorică, care reflectă sinceritatea și naturalețea personajului. Liniile sale melodice sunt directe și emoționante, lipsite de artificii, exact ca și personalitatea sa. 

Belcore este caracterizat prin coruri viguroase și muzică marțială, subliniind natura sa militară și grandilocventă. Ariile sale sunt pline de bravură și emfază, oglindind perfect aroganța și superficialitatea personajului.

Cea mai subtilă și interesantă evoluție muzicală îi aparține Adinei. În prima parte, muzica destinată ei este plină de ornamente și artificii vocale, reflectând natura sa cochetă și oarecum superficială.

Pe măsură ce opera progresează, stilul său muzical se transformă, devenind mai direct și mai emoționant, mai apropiat de simplitatea expresivă a lui Nemorino. Această transformare muzicală este, de fapt, o oglindă a transformării sale emoționale. Pe măsură ce Adina își descoperă adevăratele sentimente pentru Nemorino, muzica ei începe să împrumute din calitățile melodice ale acestuia – sinceritatea, directețea, profunzimea emoțională. 

Este o modalitate genială prin care Donizetti ne arată, prin muzică, cum dragostea poate transforma o persoană până în esența sa cea mai profundă.

Accesibilitate fără compromisuri

Montarea actuală a Operei Comice pentru Copii, cu Elixirul dragostei, semnată regizoral de Cristian Mihăilescu, aduce în atenţie această capodoperă a belcantoului într-o versiune concisă, esenţializată, cu durata de nu mult peste o oră – adecvată unui public foarte divers. 

Un spectacol cu ritm, articulat coerent, spumos, accesibilă, care îţi poartă imaginaţia inclusiv în cosmos prin video proiecţii de efect, ce evidenţiază şi mai pregnant dramatismul distanţei dintre Nemorino şi Adina. Şi se apropie, totodată, de sensibilitatea copiilor de azi, familiarizaţi cu ideea unor astfel de salturi spaţiale.

Un elixir cu aromă de politică (context istoric)

Deși Elixirul dragostei este o comedie romantică, o privire atentă dezvăluie subtile aluzii la contextul politic al Italiei din secolul al XIX-lea. La prima sa apariție, Dulcamara își promovează elixirul oferind un preț special „conaționalilor săi”. Această afirmație, aparent inofensivă, capătă o semnificație aparte dacă ne amintim că, în 1832, la premiera operei, Italia ca stat unitar nu exista încă. 

Peninsula era un mozaic de regate, ducate și republici, iar loialitatea cetățenilor se îndrepta către conducătorul regiunii respective.

Începând cu secolul al XIX-lea, ideea unei națiuni-stat unificate, bazată pe o istorie și o limbă comună, prindea contur în Europa. În Italia, acest sentiment național era alimentat și de invaziile străine, precum cea a lui Napoleon în 1796 și cea a Austriei în 1815. 

Ca reacție, a apărut mișcarea Risorgimento („Reînvierea”), care milita pentru unificarea Italiei sub un guvern italian. Figuri marcante precum Victor Emanuel al II-lea, Giuseppe Mazzini și Giuseppe Garibaldi au condus această luptă, care avea să se concretizeze abia în 1861.

Astfel, promisiunea lui Dulcamara de a oferi prețuri preferențiale „italienilor” poate fi interpretată ca o referință subtilă la mișcarea națională pentru unificare.

Mai mult, prezența sergentului Belcore în orășel poate fi văzută ca o metaforă pentru ocupația austriacă a nordului Italiei, care începuse în 1815.Deși nu se știe cu certitudine dacă Donizetti avea opinii politice pronunțate, este clar că turbulențele vremii și-au pus amprenta asupra vieții sale, chiar și moartea sa fiind umbrită, în relatările presei, de o revoltă împotriva austriecilor în Italia. 

Acest context istoric adaugă o dimensiune suplimentară interpretării operei, transformând o simplă comedie într-o oglindă a unei epoci frământate.

Nevoia universală de optimism - de la Elixirul dragostei la filmele romantice contemporane

Opera lui Donizetti urmează o structură narativă care ne este astăzi extrem de familiară, putând fi observată în comediile romantice moderne: doi oameni care par incompatibili la început, o serie de neînțelegeri și obstacole aparent insurmontabile, și în final, triumful dragostei autentice. 

De la confuzii comice și situații stânjenitoare, la declarații de dragoste emoționante și împăcări spectaculoase, opera lui Donizetti conține germenii a ceea ce iubim astăzi în acest gen cinematografic.

Această formulă, pe care mulți ar putea-o considera previzibilă, continuă să fascineze publicul de aproape două secole, de la premiera operei lui Donizetti până la cele mai recente producții de la Hollywood. Succesul său se bazează pe câteva nevoi umane fundamentale. În primul rând, finalul fericit oferă o formă de catharsis emoțional și speranță. 

Într-o lume adesea imprevizibilă și dificilă, aceste povești ne asigură că dragostea autentică poate triumfa asupra obstacolelor, că sinceritatea este răsplătită, iar fericirea este posibilă. 

Dar de ce sunt aceste finaluri atât de atractive?
Există mai multe motive:

Într-o lume adesea marcată de incertitudine și probleme, poveștile cu final fericit oferă o evadare binevenită și o doză de optimism. Ele ne reamintesc că dragostea poate învinge obstacolele și că, în cele din urmă, lucrurile se pot rezolva bine.

Romcom-urile, la fel ca Elixirul dragostei, celebrează valori precum dragostea, prietenia, sinceritatea și perseverența. Finalurile fericite confirmă importanța acestor valori și ne oferă o senzație de confort și siguranță emoțională. Satisfacerea unei dorințe umane profunde: dorința de a fi iubiți și acceptați este o nevoie umană fundamentală. Finalurile fericite ale romcom-urilor satisfac, la nivel simbolic, această dorință, oferindu-ne o imagine idealizată a relațiilor romantice.
dorința de a fi iubiți și acceptați este o nevoie umană fundamentală. Finalurile fericite ale romcom-urilor satisfac, la nivel simbolic, această dorință, oferindu-ne o imagine idealizată a relațiilor romantice.
urmărind peripețiile personajelor și emoționându-ne alături de ele, trăim un catharsis emoțional. Finalul fericit ne eliberează de tensiunea acumulată și ne oferă o senzație de împlinire și bucurie.

atât opera lui Donizetti, cât și comediile romantice moderne introduc adesea elemente fantastice sau improbabile (un elixir magic, întâlniri providențiale) în situații cotidiene. Această combinație ne permite să visăm la posibilitatea magicului în propria viață, păstrând totuși o ancoră în realitatea recognoscibilă.

În Elixirul dragostei, la fel ca în multe romcom-uri, obstacolele din calea dragostei dintre Nemorino și Adina sunt depășite printr-o combinație de întâmplări neprevăzute, intervenții exterioare (chiar dacă una dintre ele este o înșelătorie amuzantă) și, mai ales, printr-o maturizare emoțională a personajelor. Această evoluție a personajelor, alături de promisiunea unui final fericit, contribuie la farmecul atemporal al operei și la rezonanța sa cu publicul contemporan, familiarizat cu structurile narative ale comediilor romantice moderne. 

Din această perspectivă, opera Elixirul dragostei poate fi considerată inclusiv o prefigurare a unui gen cinematografic extrem de popular, demonstrând că, deși contextele sociale se schimbă, nevoia noastră fundamentală pentru povești despre triumful dragostei și transformare personală rămâne constantă. Poate că tocmai această combinație de predictibilitate reconfortantă și adevăr emoțional profund face ca aceste povești să rămână atât de îndrăgite, indiferent de epoca în care sunt spuse.

Despre spectacol:
Echipa de creație
Regia
Cristian Mihăilescu
Costume
Iolanda Mutu
Decoruri
Adrian Damian
Coregrafia
Sabina Chirilă
Pregătirea muzicală
Abel Corban, Marius Groza
Pregătire muzicală cor
Andrei Stănculescu
Asistent de regie
Raluca Oprea
A sistent scenografie
Miruna Croitoru
Lighting designer
Alin Popa
Consultant științific paleontologie
Mihnea Damian (3 ani)
Producător delegat
Emil Pantelimon
Producători
Irina Furdui, Alina Petrovschi
Conducerea muzicală
Gheorghe Iliuţă / Alexandru Ilie
Întrebări frecvente
Despre ce este vorba în Elixiul dragostei?

Spectacolul explorează, cu mult umor și sensibilitate, sub aparența unei comedii muzicale spumoase, teme universale despre natura umană și puterea transformatoare a iubirii. În centrul operei se află contrastul dintre aparență și esență, dintre iluzia unei soluții magice și autenticitatea sentimentelor reale. 

Opera lui Donizetti meditează asupra modului în care dragostea adevărată poate transforma nu doar destinul, ci și personalitatea celor implicați – Nemorino devine mai curajos, în timp ce Adina descoperă că adevărata valoare se află dincolo de statutul social sau educație. 

În același timp, lucrarea oferă o critică subtilă a superficialității sociale și a credinței în soluții miraculoase, sugerând că adevărata „magie” constă în curajul de a fi vulnerabil și de a-ți urma inima. Prin intermediul personajului Dulcamara, opera explorează și tema iluziei și auto-iluziei, arătând cum uneori avem nevoie să credem în magie pentru a găsi curajul de a ne depăși limitele.  

În esență, Elixirul dragostei este o poveste despre maturizare emoțională și despre descoperirea faptului că dragostea adevărată nu se poate cumpăra sau forța, ci se naște din conexiuni autentice.

Elixirul dragostei este creația strălucitului compozitor italian Gaetano Donizetti, unul dintre maeștrii absoluți ai bel canto-ului romantic. Scrisă în doar șase săptămâni în 1832, opera demonstrează geniul lui Donizetti de a îmbina melodii memorabile cu o orchestrație strălucitoare și o profundă înțelegere a vocii umane. Compozitorul, care a creat 75 de opere în doar două decenii, și-a pus întregul talent în slujba acestei povești aparent simple, transformând-o într-o capodoperă a genului comic. Muzica sa reușește să surprindă perfect atât momentele de comedie spumoasă, cât și cele de profundă emoție, cu arii celebre precum Una furtiva lagrima care au devenit repere ale repertoriului operistic mondial. Stilul său melodios și accesibil, specific școlii bel canto, face din Elixirul dragostei una dintre cele mai îndrăgite și mai des montate opere din toate timpurile.

Bel canto, care se traduce prin „cânt frumos”, este un stil muzical care a înflorit în opera italiană a secolului al XIX-lea, devenind emblematic pentru perioada romantică. Este mai mult decât o tehnică vocală – este o artă completă a cântului frumos, în care vocea umană devine instrumentul suprem de expresie. În bel canto, compozitori precum Donizetti, Bellini și Rossini au pus accentul pe puritatea liniei melodice, pe virtuozitatea vocală și pe capacitatea cântăreților de a transmite emoții profunde prin intermediul unor fraze muzicale perfect șlefuite. Este un stil care cere o tehnică impecabilă, un control perfect al respirației și o capacitate extraordinară de a modula vocea – de la cele mai delicate nuanțe, până la momentele de maximă strălucire vocală. Ceea ce face bel canto-ul atât de special este tocmai această îmbinare perfectă între virtuozitate tehnică și expresivitate emoțională, între frumusețea pură a sunetului și capacitatea sa de a transmite cele mai profunde sentimente umane.

Pentru compunerea acestui spectacol, Donizetti a colaborat cu Felice Romani, unul dintre cei mai importanți libretiști ai perioadei romantice italiene. Romani, un intelectual rafinat și un profund cunoscător al muzicalității limbii italiene, a adaptat pentru Donizetti un text anterior scris de Eugène Scribe pentru opera Le philtre de Daniel Auber. O adaptare de maestru, pentru că i-a reușit un text perfect echilibrat între comedie și emoție, oferind compozitorului oportunitatea ideală de a-și etala geniul melodic. Libretul său se remarcă prin eleganța versificației și prin capacitatea de a construi situații dramatice care servesc perfect structurii muzicale. Mai mult decât atât, Romani a avut intuiția de a păstra povestea simplă și accesibilă, concentrându-se pe dezvoltarea personajelor prin dialog și situații care permit muzicii să strălucească. Colaborarea dintre Romani și Donizetti pentru Elixirul dragostei reprezintă un exemplu perfect al felului în care textul și muzica pot lucra împreună pentru a crea o capodoperă a genului comic. 

Nemorino: un tânăr simplu și timid, al cărui nume înseamnă „micuțul nimeni” în italiană – o ironie subtilă, pentru că se dovedește a fi personajul cu cea mai profundă și autentică personalitate. Deși nu este bogat sau educat, Nemorino posedă o sensibilitate aparte și o capacitate extraordinară de a iubi. Timiditatea sa ascunde o natură pasională și loială, care se exprimă cel mai bine prin muzică, în special în momentele sale solo, precum celebra arie Una furtiva lagrima. Evoluția sa de la un tânăr nesigur la un bărbat care își asumă sentimentele reprezintă arcul dramatic central al operei.

Adina: o tânără frumoasă, educată și independentă, admirată de toți cei din jurul ei. Adina este inteligentă, citită și aparent sceptică în fața sentimentelor romantice. Sub masca sa de indiferență și superioritate cultivată se ascunde însă o inimă capabilă să recunoască și să aprecieze dragostea adevărată. Transformarea ei este mai subtilă decât a lui Nemorino – de la o persoană care judecă după aparențe la una care învață să vadă dincolo de ele.

Sergentul Belcore – militarul care se consideră un cuceritor irezistibil reprezintă contrastul perfect cu Nemorino. Este încrezător până la aroganță, superficial și convins că poziția sa socială și uniforma sunt suficiente pentru a câștiga dragostea oricărei femei. Personajul său aduce un element de comedie în operă, dar servește și ca exemplu pentru tipul de masculinitate superficială pe care opera o critică subtil.

Doctorul Dulcamara – un personaj fascinant, care combină șarlatania cu inteligența și umorul. Este un vânzător ambulant care se pretinde doctor și oferă leacuri presupus miraculoase. Numele său, combină doi termeni latini antagonici: dulcis (dulce) și amarus (amar), o dualitate ce reflectă perfect personalitatea personajului din operă: Dulcamara este un șarlatan amabil și carismatic, ale cărui promisiuni dulci ascund adesea consecințe amare. Deși vinde iluzii (elixirul său magic este, de fapt, vin obișnuit), Dulcamara are o înțelepciune aparte și devine, fără să vrea, catalizatorul care le permite celorlalte personaje să-și descopere adevărata natură. Este cel mai colorat și complex personaj al operei, aducând atât momentele de comedie, cât și comentariul social subtil asupra naturii umane.

Giannetta: prietena Adinei, la curent cu toate bârfele. Un personaj aparent secundar, dar care joacă un rol esențial în dinamica operei Elixirul dragostei, Adina reprezintă vocea comunității și servește ca un fel de punte între evenimentele principale și reacțiile satului. Personalitatea sa dinamică și curioasă o face perfectă pentru rolul de purtătoare a veștilor și zvonurilor care circulă în comunitate.

Elixirul dragostei este considerat o capodoperă a operei comice din multiple motive care se împletesc în mod fericit. În primul rând, reprezintă un exemplu perfect de bel canto, stilul care a definit epoca de aur a operei italiene, cu melodii de o frumusețe extraordinară și o scriitură vocală care pune în valoare toate posibilitățile expresive ale vocii umane. 

Din punct de vedere muzical, opera conține unele dintre cele mai memorabile arii din istoria genului, precum Una furtiva lagrima, care combină virtuozitatea tehnică cu o puternică expresivitate emoțională. Structura dramatică este, de asemenea, impecabilă, îmbinând momentele de comedie spumoasă cu scene de profundă emoție, într-un echilibru perfect care nu și-a pierdut prospețimea nici după aproape două secole. 

Din punct de vedere dramatic, deși aparent simplă, povestea explorează teme universale despre natura umană și transformarea prin iubire într-un mod subtil și sofisticat. Personajele, deși par tipologii standard ale operei comice, capătă profunzime și complexitate prin dezvoltarea lor muzicală și dramatică.  

Nu în ultimul rând, adaptabilitatea sa scenică a făcut-o una dintre cele mai montate opere din repertoriul internațional, putând fi reinterpretată constant pentru publicul contemporan fără a-și pierde din farmec sau relevanță.

La fel cum bătrânul doctor Dulcamara știe exact momentul potrivit să-și vândă elixirul magic, și noi te sfătuim să știi exact când să ajungi la spectacol! Nu te baza pe vreo poțiune fermecată care să oprească timpul – după începerea spectacolului, locul înscris pe bilet își pierde valabilitatea. Și nu credem că vrei să ratezi nici măcar un minut din această poveste încântătoare!

Biletele pot fi achiziționate de la casa de bilete a Operei Comice pentru Copii sau de pe platforma bilete.ro.

Este recomandat să cumperi biletele din timp, deoarece locurile se epuizează rapid.

Opera Comică pentru Copii se află în București, pe Calea Giulești nr. 16. Iată câteva moduri prin care poți ajunge aici:

– Cu STB: autobuzele 162, 163, 178, N 110, N 10, tramvaiele 11, 44 sau 41. Punct de reper: Podul Grant (sus sau jos) şi, de acolo, Opera Comică pentru Copii se află la o distanţă de câţiva paşi.

– Cu metroul: poţi merge pe linia M1 până la staţia „Crângaşi” (plus o staţie cu tramvaiul 41) sau cu M4 până la staţia „Gara de nord” şi de acolo încă două staţii cu autobuzul sau tramvaiul.

– Cu mașina: în acest caz, asigură-te că îți planifici timpul pentru a găsi un loc de parcare în apropiere. Parcarea poate fi limitată, mai ales în timpul spectacolelor.

– Cu bicicleta: pentru cei care preferă să pedaleze, există locuri de parcare pentru biciclete în apropierea Operei. Așa că pune-ți casca, adu-ți bicicleta și bucură-te de o plimbare până la spectacol!

Asigură-te că ajungi cu cel puțin 15-20 de minute înainte de începerea spectacolului pentru a avea timp să te acomodezi și să te pregătești pentru o experiență de neuitat!