Povești celebre spuse prin dans la Opera Comică pentru Copii

Primăvara aceasta, Opera Comică pentru Copii readuce la Scena Mare trei povești nemuritoare, creații ale unor autori celebri. Este vorba despre „Prinț și cerșetor”, inspirat de romanul cu același titlu al lui Mark Twain, „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, după Frații Grimm și „Frumoasa din pădurea adormită” după Frații Grimm și Charles Perrault. Sunt trei spectacole diferite, dansate în stiluri diferite, ceea ce reprezintă încă o demonstrație de forță a balerinilor teatrului, care sunt provocați astfel să-și arate toată paleta interpretativă. 

„Frumoasa din pădurea adormită” face cinste stilului clasic, fiind o reeditare a coregrafiei lui Marius Petipa, părintele dansului academic. Montarea de la OCC, semnată de coregraful Cătălin Caracaș pune accentul pe interpretare, pe „sinceritatea” și credința artiștilor interpreți în a reda personajul. Artiștii creatori, coregraful, scenografa, maeștrii de balet au făcut efortul de a oferi un spectacol clasic, curat, fără a-l păta cu influențe contemporane, fără forme care să pună întrebări ce nu-și au locul. Ei folosesc acea candoare și liniște a unui povestitor care împărtășește copiilor, în jurul focului, istorii de demult, de pe tărâmuri fermecate, cu ajutorul muzicii lui Piotr Ilici Ceaikovski.

Frumoasa  din pădurea adormită

balet în 6 tablouri, muzica: Piotr Ilici Ceaikovski

libretul de Marius Petipa și Ivan Vsevolojski după basmul lui Charles Perrault

regia și coregrafia (adaptare după Marius Petipa): Cătălin Caracaș

scenografia: Adriana Urmuzescu

maeștri de balet soliști: Cristina Opincaru, Gabriel Opincaru

asistenți maeștri de balet ansamblu: Sabina Chirilă, Daniel Manea, Mihai Pricope

editare muzică: Antonel Oprescu

text: Măriuca Nedelcu

producție: Irina Furdui, Emil Pantelimon, Alina Petrovschi

 

Același accent pus pe interpretare, pe valoarea personajului îl întâlnim și în „Prinț și cerșetor”, un balet al muzicianului român Laurențiu Profeta care, folosind procedee de compoziție contemporane, se potrivește mai bine cu un stil neoclasic, în care să fie introduse gesturi și mișcări apropiate de cele din viața de zi cu zi. Nu în ultimul rând este un subiect cu puternice conotații sociale și chiar și această dimensiune se cere exprimată prin dans. Iată ce spune Cătălin Caracaș, coregraful acestui balet: „Un cerșetor devine prinț, un viitor rege devine cerșetor. Într-un univers al contrastelor de multe ori violente se dovedește ceea ce știm cu toții: că nu poți conduce cu adevărat destinele unui popor fără să-i cunoști adânc suferințele și năzuințele. Am introdus în spectacol numeroase momente comice, în general în scenele de curte, iar cea mai dificilă partitură coregrafică din acest balet în stil neoclasic este dublul rol Cerșetor/ Prinț. Sper că lumea imaginată de mine, scenografa Adriana Urmuzescu și balerinii Operei Comice pentru Copii redă prin interpretare și umor personajele marelui romancier american Mark Twain.”

Prinț și cerșetor

balet în 8 tablouri de Laurențiu Profeta

libret de Oleg Danovski și Ionel Hristea după romanul lui Mark Twain

regia și coregrafia: Cătălin Caracaș

scenografia: Adriana Urmuzescu

asistenți de coregrafie: Cristina Opincaru, Gabriel Opincaru, Andrei Nicolae

editare sunet: Antonel Oprescu

 

„Albă ca Zăpada și cei șapte pitici”, pe muzica lui Cornel Trăilescu, este mai aproape de genul de dans contemporan, dar are și un anume tip de poezie și eleganță pe care numai o mare balerină precum coregrafa Corina Dumitrescu, realizatoarea spectacolului, o poate insufla interpreților. Redescoperim în spectacol grația și eleganța mișcărilor baletului, într-o formă stilizată, simplificată, dar nu superficială; elementele clasice de pantomimă, realizate cu acuratețe de către interpreți pentru a fi pe înțelesul tuturor și descoperim umorul subtil, spus prin mișcare din partitura miniștrilor sau din cea a piticilor. „Albă ca Zăpada și cei șapte pitici” este o poveste cunoscută, dar acum o recitim prin dans, ceea ce-i sporește farmecul și frumusețea. Tocmai despre frumusețe este vorba. Mesajul baletului este unul prețios pentru educația copiilor noștri: nu trebuie să ne lăsăm niciodată păcăliți de aparențe, frumusețea sufletului este mai presus de cea fizică, iar invidia și răutatea nu fac decât să ne consume și să ne urâțească. În legătură cu mesajul acestui balet, coregrafa Corina Dumitrescu a declarat: „Lumea nu mai este aceeași ca în timpurile de poveste ale Albei ca Zăpada, dar cei răi știu la fel de bine acum să se ascundă sub vălul frumuseții și al aparenței binelui. Prefăcătoria răului nu ar trebui să fie cunoscută de cei mici, dar cum am putea să îi pregătim pe copii pentru viață? Pildele din povești se repetă, dar ele reprezintă mijlocul ideal prin care noi, părinți, bunici, educatori le predăm lecțiile vieții, oferindu-le speranța că binele este cel care câștigă întotdeauna.”

Alba ca zăpada și cei șapte pitici

muzica: Cornel Trăilescu

libretul: adaptare după basmul Fraților Grimm

regia și coregrafia: Corina Dumitrescu

asistenți de coregrafie: Cristina Opincaru, Cătălin Caracaș

scenografia: Andreia Martinescu (costume), Vladimir Turturica (decor)

editare sunet: Antonel Oprescu

pregătirea muzicală: Bogdan Zamfir, Sorin Grațianu

lighting design: Alin Popa

 

Marile spectacole de balet ale Operei Comice pentru Copii din această primăvară au rolul nu numai de a apropia publicul tânăr și foarte tânăr de arta dansului în diversele sale forme, dar și de a-i face pe aceștia să pătrundă mai bine valoarea unor concepte precum frumusețea, binele și adevărul. Artiștii OCC, atât realizatorii cât și interpreții acestor spectacole folosesc, după cum se poate observa, toate mijloacele la îndemână pentru a-i face pe cei mici să înțeleagă povestea, dar mai ales să o trăiască ei înșiși și astfel poate să-și creeze un bagaj cultural umanist care să-i ajute să devină la maturitate responsabili, educați și să aibă gusturi alese.

un articol scris de Iulia Toea-Mureșan