Cea mai mincinoasă păpușă care s-a văzut vreodată a avut parte de noi întâmplări la începutul acestei săptămâni: împreună cu tatăl său, meșterul Geppetto și cu greierele Cri-Cri, abia scăpați din burta balenei, ea a ajuns pe malul Dunării, la Galați! Acolo, pe scena Teatrului pentru Copii și Tineret „Gulliver”, artiștii Operei Comice pentru Copii au reușit să rescrie prin dans, în coregrafia maestrului Mihai Babușka, povestea păpușii de lemn care vrea să devină băiețel, Pinocchio, spre încântarea și admirația publicului.
În rolul care dă numele spectacolului copiii și nu numai ei l-au putut aplauda pe Andrei Ardeleanu, un balerin versatil care excelează atât în roluri din balete clasice precum Basil din „Don Quijote” de Ludwig Minkus sau Spărgătorul din „Spărgătorul de nuci” de Piotr Ilici Ceaikovski, dar și ca Jack din spectacolul de dans contemporan „Jack și vrejul de fasole”, care pare că a fost „construit” special pentru el de către coregrafa Corina Dumitrescu.
În rolul Geppetto, meșterul care îl construiește și modelează pe Pinocchio a fost prezent un alt artist talentat, Tiberiu Pepenică, care a reușit să redea prin mișcare, într-un solo emoționant, toate sentimentele personajului, un bătrân singuratic care își asumă rolul de tată. Prin coregrafie, dar și prin expresia feței el a construit un caracter simpatic, un „moșulică” mereu chinuit de dureri de șale, dar inimos și protectiv față de Pinocchio.
Cele trei zâne ursitoare ale lui Pinocchio, Moe Fujiwara, Maria Mija, Yu Chin Liao, alături de conducătoarea lor, Zậna Albastră – Delia Luca i-au vrăjit la propriu pe copiii din sală. Delia Luca i-a fermecat pe spectatori prin alura sa nobilă, conturând un personaj supranatural, o adevărată zeiță binevoitoare care, cu bunătatea sa și puterea ei spirituală veghează destinul lui Pinocchio, dar și al tuturor celor care vor să-și urmeze visele. La finalul reprezentației, micii spectatori au dorit special să „verifice” costumele superbe ale zânelor, create de Bogdana Pascal, scenografa producției, tutu-uri frumos decorate cu imitații de pietre prețioase.
Un duo spectaculos al poveștii a fost, în baletul prezentat la Galați de Opera Comică pentru Copii, cel format din personajele negative Vulpea – Cristina Babalâc și Cotoiul – Alexandru Ducan. Împreună cu greierele Cri-Cri, interpretat de Emily Fung, și cu cei trei muzicanți, ei formează caracterele comice ale baletului. În concepția coregrafului Mihai Babușka, Vulpea și Cotoiul sunt doi prefăcuți simpatici, doi tâlhari sadea, „profesioniști”, care mereu au ceva de pus la cale, iar greierele Cri-Cri, care încearcă tot timpul să-l protejeze pe Pinocchio este un mic, un foarte mic încurcă-lume, dar care prin gingășia sa îi cucerește pe toți. Un alt cuplu scenic intens aplaudat la Galați a fost alcătuit de balerinii italieni Federica Franceschini în Balerina acrobată și Giuseppe Paolicelli în Directorul de Circ. Chiar dacă și aceștia sunt personaje negative, ca Vulpea și Cotoiul, mai ales directorul, care îl chinuie pe Pinocchio când apare transformat în măgăruș, ei au portretizat fiecare, într-un mod comic, tipul artistului infatuat, care nu se mai satură de aplauzele și adulația publicului. Un moment extrem de interesant al spectacolului a fost asigurat de cele două păpuși ale teatrului unde Pinocchio își câștigă primii bani, Colombina și Arlecchino, adică Theodora Munteanu și Andrei Nicolae. Ei interpretează marionete (!), mânuite prin sfori, de la distanță,de Directorul teatrului – Mihai Pricope. A face din oameni păpuși este la fel de spectaculos și magic ca a face din păpuși oameni. Cu eleganță și ținută aleasă cele două „păpuși” au executat o serie de mișcări și salturi spectaculoase, oferind în același timp senzația că răspund întocmai indicațiilor actorului păpușar.
Spectacolul Operei Comice pentru Copii, prezentat la Galați în cadrul Festivalului Internațional de Animație „Gulliver”, parcurge toate momentele esențiale din romanul lui Carlo Collodi, dăruind publicului povestea lui Pinocchio sub forma unei feerii. Este o feerie a mișcărilor, care îmbină grația baletului clasic cu spontaneitatea unor formule contemporane (mai ales în ceea ce privește coregrafia „păpușilor”); o feerie a culorilor, mai ales în tabloul subacvatic, când Pinocchio și Geppetto sunt în burta balenei;o feerie a copilăriei – dacă vreți, prin prezența personajelor copii, care sunt bucuroși să se joace împreună și să meargă la școală; o feerie încărcată de lumini și miraje datorită aparițieizânelor.
Spectatorii reprezentației OCC de la Galați, au simțit, indiferent de vârstă, publicul fiind eterogen, emoția unei povești clasice, îmbogățită de talentul și dăruirea interpreților. La final, s-au despărțit cu greu de această lume fantastică a baletului, în care personaje – păpuși sau oameni – redescoperă alături de ei, prin dans, frumusețea prieteniei, a iubirii paterne și filiale, frumusețea naturii, toate puse în valoare prin mișcare, pe scenă, de corpul uman.
un articol de Iulia Toea-Mureșan