Ai aplicația OCC descărcată și vrei să câștigi o invitație triplă la una dintre Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului, în acest weekend, la Ateneul Român, de la ora 19? Răspunde ASTĂZI, 6 iulie, prin sms la 0753431421, la întrebarea ”Care este seara pe care dorești s-o petreci în Templul Muzicii – Vineri, Sâmbătă sau Duminică?” […]
Ai aplicația OCC descărcată și vrei să câștigi o invitație triplă la una dintre Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului, în acest weekend, la Ateneul Român, de la ora 19?
Răspunde ASTĂZI, 6 iulie, prin sms la 0753431421, la întrebarea ”Care este seara pe care dorești s-o petreci în Templul Muzicii – Vineri, Sâmbătă sau Duminică?” și mâine, vineri, pe 7 iulie, te anunțăm de dimineață dacă ai câștigat! 🙂
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de ASTĂZI, 3 iulie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA PIAZZOLA și primești automat o invitație cu 2 locuri la ultimul concert dinaintea vacanței din Sala Mare a OCC, PIAZZOLA BY NIGHT, joi 6 iunie, ora 21. Vă așteptăm cu mare drag! […]
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de ASTĂZI, 3 iulie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA PIAZZOLA și primești automat o invitație cu 2 locuri la ultimul concert dinaintea vacanței din Sala Mare a OCC, PIAZZOLA BY NIGHT, joi 6 iunie, ora 21. Vă așteptăm cu mare drag! PROGRAM
– Primavera Portena – VeranoPorteno – OtonoPorteno – InviernoPorteno
Interpreți: Klaudiusz BARAN (Polonia)- bandoneon Mario HOSSEN (Bulgaria-Austria) – vioară Cezar KNIHINSCHI – contrabass Laurențiu MARA – chitară Ana-Maria NEGREA – pian MirelIancovici( Olanda) – violoncel Jeroen RIEMSDIJK ( Olanda) – pian
Un trio absolut de senzație a asigurat o dimineață de neuitat pentru spectatorii veniți duminică, la al doilea Matineu din cadrul Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, desfășurat la Opera Comică pentru Copii. Trei interpreți valoroși ai muzicii clasice – violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Andrei Licăreț și violonistul Mircea Lazăr – au cântat două părți dintr-o […]
Un trio absolut de senzație a asigurat o dimineață de neuitat pentru spectatorii veniți duminică, la al doilea Matineu din cadrul Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, desfășurat la Opera Comică pentru Copii.
Trei interpreți valoroși ai muzicii clasice – violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Andrei Licăreț și violonistul Mircea Lazăr – au cântat două părți dintr-o bijuterie muzicală a compozitorului Anton Arensky. Vioara mânuită la perfecție de Mircea Lazăr a intrat într-un superb dialog cu violoncelul maestrului Niculescu, pe fondul unui acompaniament magistral asigurat de pianul lui Andrei Licareț. Un dialog al generațiilor, între un interpret consacrat și doi tineri artiști cu un viitor mare, ambii școliți la instituții muzicale de renume din America.
Valoarea lor incontestabilă nu i-a împiedicat pe cei trei artiști să fie foarte relaxați, modești și foarte dornici să împărtășească spectatorilor mari și mici secrete fascinante ale instrumentelor lor. Știați, de pildă, că părul din coadă de cal din care este confecționat arcușul este prelevat doar de la anumite rase de cai care trăiesc în Mongolia, Siberia sau Canada? Ei bine, ne-a explicat violonistul Mircea Lazăr, acest păr este foarte elastic, este foarte rezistent și prezintă niște micropori care permit o vibrație specială a coardei. Partea lemnoasă a arcușului este la rândul ei fabricată dintr-un lemn special – de pernambuco – un arbust care crește doar în Brazilia. Tot el ne-a explicat că lemnul din care e fabricată o vioară trebuie să fie perfect uscat și foarte vechi – să aibă între 15 și 35 de ani – iar că o cutie de rezonanță este ca o operă de artă, pe care faimoși lutieri ca Antonio Stradivari sau Giuseppe Guarnieri ”del Gesù” au dus-o spre perfecțiune. De aceea, o vioară valoroasă poate ajunge să fie vândută și cu 15 – 20 de milioane de dolari. ”Bani cu care poți să cumperi o fabrică de ciocolată din cea mai bună”, a glumit maestrul Niculescu. Mircea Lazăr a explicat și faptul că, spre deosebire de pian, frecarea arcușului cu suprafața corzilor de vioară creează o vibrație continuă, susținută, iar violoniștii gândesc producerea sunetului ca pe o respirație. Prin comparație, pianul cântă pe două voci, iar interpretul poate cânta cu o mănă ceva, iar cu cealaltă mână poate asigura acompaniamentul, a explicat și Andrei Licareț.
Copiii au putut auzi și cum ”glumesc” instrumentele, în cea de-a doua parte a trioului pentru vioară, violoncel și pian compus de Anton Arensky, care este un scherzo – o bucată mai rapidă, cu ciupituri de coarde, veselă și cu înflorituri. ”I-auziți, sunt ca niște hohote de râs”, a exemplificat apoi maestrul Niculescu la violoncel, sub ochii măriți de interes ai copiilor. ”Dar e o glumă foarte serioasă și dificilă, care necesită 5-6 ore pe zi de antrenament”, a mai spus acesta.
Matineul a inclus și două sonate – una compusă de compozitorul polonez Moritz Moszkovski și cealaltă de compozitorul norvegian Edvard Grieg – interpretate de pianista Egizia Soare, o puștoaică incredibil de talentată, strănepoată a marelui dirijor Egizio Massini, unul dintre fondatorii Operei Române. La numai 14 ani, Egizia este o veterană a olimpiadelor și concursurilor internaționale, începând studiul pianului la vârsta de numai doi ani. Mâinile tinere ale adolescentei au alunecat pe clape cu o viteză și o siguranță incredibile, care ne-au făcut să înțelegem de ce a câștigat atâtea concursuri de tinere talente. ”Egizia are o interpretare perfectă, rezultat al anilor de studiu. Ea studiază 6 ore pe zi, pe lângă ce învață la școală. Va fi o mare solistă, o mare campioană a muzicii”, a prezis maestrul Niculescu. ”Vreți și voi să cântați la fel?”, a întrebat acesta. ”Daaaa!”, aproape că a țipat o fetiță, spre amuzamentul publicului.
Poate că a fost doar un entuziasm de copil, dar poate a fost și o sămânță plantată. Și poate că toate aceste concerte lecție deja consacrate ale Operei Comice pentru Copii își vor arăta peste 10 – 20 de ani roadele, când micuții spectatori de astăzi vor fi marii interpreți de mâine.
Evenimentul Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului vor continua pe 5 și 6 iulie, la Opera Comică pentru Copii, cu Întâlnirile cu maeștrii Marilor Serate și cu o seară de excepție – Piazzolla by Night – care va avea în program lucrări ale marelui compozitor argentinian de tango. Începând de vineri, Marile Serate Muzicale se vor muta la Ateneu, unde spectatorii vor putea asculta interpreți de mare valoare din opt țări veniți la București pentru acest eveniment.
Livia Cimpoeru
2 iulie 2017
Viola, cu vocea sa gravă și dulce, a avut onoarea să deschidă sâmbătă seria de spectacole extraordinare ale Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, eveniment cultural care se desfășoară în perioada 1 – 9 iulie, la Opera Comică pentru Copii și la Ateneul Român. Amfitrionul Marilor Serate – maestrul Cristian Mihăilescu – a făcut primirea copiilor […]
Viola, cu vocea sa gravă și dulce, a avut onoarea să deschidă sâmbătă seria de spectacole extraordinare ale Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, eveniment cultural care se desfășoară în perioada 1 – 9 iulie, la Opera Comică pentru Copii și la Ateneul Român. Amfitrionul Marilor Serate – maestrul Cristian Mihăilescu – a făcut primirea copiilor și părinților în Salonul Mozart de la OCC, la primul Matineu, unde, timp de circa o oră, aceștia au putut asculta artiști recunoscuți la nivel mondial, precum violoncelistul Anton Niculescu sau pianistul Alexandru Licareț.
”Viola e ca o mamă drăgăstoasă care-și iubește copilul, față de vioara cu sunet mai înțepat și mai nesuferită”, a glumit violistul Marian Movileanu, care, alături de pianista Adriana Maier, a interpretat ”Sonata neterminată” a compozitorului rus Mihail Glinka. Copiii nu pot sta mult pe scaun, cu-atât mai puțin când muzica de calitate îi inspiră, așa că o fetiță cu rochiță cu Minnie Mouse a preluat inițiativa și a început să danseze grațios. Au urmat-o la scurt timp alte trei puștoaice, care au ascultat muzica în pași de balet, pe culoarul de mijloc al Salonului Mozart. La finalul sonatei, artistul a descris copiilor modul în care se produce sunetul într-o violă. Am aflat astfel că putem folosi atât arcușul, fabricat cu păr din coadă de cal, cât și ciupitura – așa numitul pizzicato – asupra corzilor prinse de cutia de rezonanță.
”Mămica” instrumentelor cu corzi a fost urmată de ”tăticul” lor, mai exact de violoncelul cu voce vibrantă și adâncă, cu ”sunetul cel mai apropiat de vocea omului”, după cum au descris-o artiștii. Maestrul Anton Niculescu, fost prim-violoncelist al Operei Scala, din Milano, și un obișnuit al marilor scene ale lumii, s-a dovedit pe cât de carismatic, pe-atât de dornic să împărtășească celor prezenți bucuria de a cânta la acest instrument. Ne-a interpretat Cântecul Menestrelului, de Glazunov, apoi Andante Cantante, o superbă melodie pentru violoncel, compusă de marele Ceaikovski. ”O poveste de seară, într-o iarnă rusească, cu sobă încinsă în care troznesc lemnele”, ne-a spus maestrul, râzând apoi de potrivirea acestei teme rusești, de suflet, cu cea mai călduroasă zi din acest an. Violoncelul, de care maestrul este nedespărțit, este un instrument construit în 1709, de Pietro Guarnieri, în Italia, unul dintre puținele exemplare care mai există în acest moment în lume. Acompaniamentul său a fost asigurat de unul dintre cei mai talentați interpreți de muzică clasică din România, pianistul Andrei Licareț. Asemeni copilului-minune al pianului, Wolfgang Amadeus Mozart, Andrei a început să studieze acest instrument la vârsta de patru ani, informație care a provocat mare mirare în rândul picilor melomani din sală.
Primul Matineu din Salonul Mozart, care va fi urmat duminică de un al doilea concert-lecție, a fost o scurtă, dar excelentă introducere în atmosfera Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, care promite să ne ofere un adevărat regal de muzică clasică. Programul evenimentului a continuat sâmbătă seara cu un spectacol de mare succes în Sala Mare a OCC – muzica desenelor animate – și va oferi în continuare numeroase întâlniri muzicale cu artiști de renume, din țară și din afară, ce vor interpreta cele mai frumoase lucrări clasice pe scenele Operei Comice și Ateneului Român.
Festivalul va continua săptămâna viitoare la sediul OCC cu Întâlnirile maeștrii Marilor Serate (5 iulie) și concertul Piazzolla by Night (6 iulie), urmând apoi să se mute pe scena Ateneului, cu trei zile de spectacole de excepție.
Festivalul, organizat de Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, și de Fundaţia Euterpe, este condus de violoncelistul român Anton Niculescu și este prezentat de regizorul Cristian Mihăilescu.
Livia Cimpoeru
1 iulie 2017
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, a pus în vânzare biletele și abonamentele pentru stagiunea 2017-2018 a instituției din Calea Giulești nr. 16. Aceasta cuprinde peste 400 de spectacole de operă, operetă, teatru, balet, pantomimă, musicaluri, povești simfonice și spectacole interactive, adresate deopotrivă copiilor și părinților. În perioada septembrie 2017 – iunie 2018, cei […]
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, a pus în vânzare biletele și abonamentele pentru stagiunea 2017-2018 a instituției din Calea Giulești nr. 16. Aceasta cuprinde peste 400 de spectacole de operă, operetă, teatru, balet, pantomimă, musicaluri, povești simfonice și spectacole interactive, adresate deopotrivă copiilor și părinților. În perioada septembrie 2017 – iunie 2018, cei mici vor putea vedea pe cele trei scene ale Operei Comice pentru Copii 50 de spectacole diferite, dintre care 16 producții în premieră. Începând din septembrie, la Sala Mare a OCC, cei mici se vor putea întâlni, în premieră, cu personajele baletului “Lumea Păpușilor”, adaptare după “Coppelia”, în regia și coregrafia lui Cătălin Caracaș. În perioada noiembrie-aprilie, alte 4 premiere îi așteaptă pe copii în Sala Mare: spectacolele de operetă “Noapte la Veneția” și “Crai Nou”, în regia maestrului Cristian Mihăilescu, musicalul “Veronica”, regizat de Răzvan Popa, și baletul “Albă ca Zăpada”, în regia și coregrafia lui Mihai Babușka. Salonul Mozart își așteaptă micii spectatori cu 5 producții noi: spectacolele interactive “Orchestra lui Nino” și “Cu Nino în România”, în regia Irinei Slate, spectacolele de operă “Arlechino și Colombina” și “Colombina se întoarce”, în regia Irinei Furdui, precum și un spectacol interactiv de muzică medievală, prezentat de trupa Truverii. La Sala UnderGrant copiii îi vor întâlni, în premieră, pe Bastien și Bastienne din opera cu același nume, realizată de Irina Crăița Mândra și Bianca și Sabina Veșteman și premiată în cadrul concursului de proiecte “Stagiunea UnderGrant”. Lunile octombrie și noiembrie aduc pe scena Sălii UnderGrant baletul “Mirandolina”, în regia lui Mihai Babușka, și spectacolul de teatru cu marionete “Onix sub Cerul Liber” – al doilea câștigător al “Stagiunii UnderGrant”, realizat de Ana Crăciun Lambru și Ioana Denisa Petre. În februarie, cei mici vor face cunoștință cu marele Caragiale, în spectacolul de teatru omonim, regizat de Gabriela Dumitru. Pe parcursul întregii stagiuni, publicul tânăr va putea vedea și producțiile deja cunoscute și îndrăgite ale Operei Comice pentru Copii: operele “Flautul Fermecat”, “Hänsel și Gretel”, “Don Pasquale” și “Răpirea din Serai”, spectacolele de balet “Prințul Crab”, “Frumoasa Vasilisa”, “Spărgătorul de Nuci”, “Fetița cu Chibrituri”, “Pinocchio”, “Cenușăreasa”, “Jack și Vrejul de Fasole” și “Don Quijote” și musicalurile “Micuța Dorothy” și “Peter Pan”, toate la Sala Mare. Salonul Mozart readuce în fața micilor spectatori mult apreciatele spectacole de operă “Nino Arlechino” și “Directorul de Teatru”, poveștile simfonice “Petrică și Lupul” și “Viața lui Mozart” și spectacolele interactive “Cu Nino la Londra”, “Salonul de Musical”, “Salonul de Percuție” și “Salonul de Balet”. La Sala UnderGrant copiii pot revedea poveștile îndrăgite din “Trilogia Creangă 180”, lansată în stagiunea 2016-2017, în regia Gabrielei Dumitru: musicalurile “Punguța cu Doi Bani”, “Ivan Turbincă” și “Harap Alb”. Abonamentele pentru întreaga stagiune a Operei Comice pentru Copii sunt disponibile pe www.bilete.ro, în 4 variante: VIP, la prețul de 500 lei, Gold – 300 de lei, Silver – 250 de lei și Bronze, la prețul de 200 de lei. Acestea cuprind locul asigurat la 10 spectacole și un puzzle sau un program de sală. Cei care cumpără abonamente până pe 5 iulie 2017, primesc cadou o intrare la un spectacol din Sala UnderGrant, o intrare la un spectacol din Salonul Mozart, un tur în spatele cortinei, participarea la o Gală a Operei Comice pentru Copii, precum și un set cadou personalizat (agendă/pix). Opera Comică pentru Copii este o instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, condusă din anul 2014 de către soprana Felicia Filip. Unică în lume prin segmentul de public căruia i se adresează, Opera Comică pentru Copii are lunar peste 10 000 de spectatori. În perioada 1-9 iulie, instituția pregătește o nouă ediție a festivalului “Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului”, care va avea loc la Ateneul Român, cu recitaluri de neuitat, și la Opera Comică pentru Copii, unde sunt programate întâlniri muzicale adaptate special pe înțelesul celor mici. Va fi o ocazie unică de a cunoaște îndeaproape artiști din zece țări, care se reunesc la București într-un festival deja de tradiție. Biroul de presă, Opera Comică pentru Copii
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii (OCC), organizează în perioada 1-9 iulie 2017 a treia ediție a festivalului internațional al muzicii de cameră intitulat “Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului”. Evenimentul reunește muzicieni din 8 țări, ce vor susține zilnic concerte la Ateneul Român și în sălile Operei Comice pentru Copii. Cu peste 73 000 […]
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii (OCC), organizează în perioada 1-9 iulie 2017 a treia ediție a festivalului internațional al muzicii de cameră intitulat “Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului”. Evenimentul reunește muzicieni din 8 țări, ce vor susține zilnic concerte la Ateneul Român și în sălile Operei Comice pentru Copii. Cu peste 73 000 de bilete vândute și 100 000 de spectatori prezenți la cele 500 de spectacole programate la sediu, Opera Comică a încheiat cea mai bogată stagiune din istoria instituției. Astfel, în semn de mulțumire pentru aceste recorduri, organizatorii au pregătit mai multe surprize pentru public: elevii și studenții care doresc să ia parte la concertele programate la Ateneul Român pot primi o invitație gratuită în urma completării formularului de aici: bit.ly/MSMB2017-Invitație. De asemenea, ultimele bilete disponibile la evenimentele din festival au 50% reducere, începând de pe 26 iunie și pot fi achiziționate de aici: bit.ly/Bilete-MSMB2017.
Invitații ediției din acest an sunt Mario Hossen și Gernot Winischhofer (Austria), Richard Frank (Elveția), Michel Bourdoncle și Florian Murtaza (Franţa), Luigi Fracasso și Luisa Sello (Italia), Takashi Shimizu și Koichiro Kanno (Japonia), Vladimir Mendelssohn, Mirel Iancovici și Jeroen Riemsdisjk (Olanda), Klaudiusz Baran (Polonia), Felicia Filip, Anton Niculescu, Ioana Maria Lupașcu, Cezar Knihinschi, Andrei Licareț, Laurențiu Mara, Marian Movileanu și Ana-Maria Negrea (România). Conducerea artistică a festivalului este asigurată de violoncelistul Anton Niculescu, solist concertist cu o carieră impresionantă ce include coordonarea partidei de violoncel din orchestra Teatrului Scala din Milano.
Festivalul cuprinde 4 serii de concerte: “Marile Serate la Ateneul Român” – pe 7, 8 și 9 iulie, începând cu ora 19:00; “Marile Serate la Opera Comică pentru Copii”, pe 1 și pe 6 iulie, de la ora 19:00 și 21:00, “Matineele festivalului”, pe 1 și 2 iulie, de la ora 10:00, și “Întâlnirile cu Maeștrii Marilor Serate”, pe 5 și 6 iulie, de la ora 19:00. Moderatorul celor 9 evenimente este reputatul regizor Cristian Mihăilescu. Noutățile pe care le aduce ediția din acest an includ un concert dedicat muzicii desenelor animate și un recital din creația compozitorului Astor Piazzolla.
Opera Comică pentru Copii este o instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, condusă din anul 2014 de către soprana Felicia Filip. Unică în lume prin segmentul de public căruia i se adresează, Opera Comică pentru Copii are lunar peste 10 000 de spectatori.
Sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 10,00 – Matineele Festivalului Opera Comică pentru Copii – Salonul Mozart Anton NICULESCU – violoncel Andrei LICAREȚ – pian Marian MOVILEANU – violă Adriana MAIER – pian Sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 19,00 – Muzica Desenelor Animate Opera Comică pentru Copii – Sala Mare Solistă: Ioana- Maria LUPAȘCU – […]
Sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 10,00 – Matineele Festivalului
Opera Comică pentru Copii – Salonul Mozart
Anton NICULESCU – violoncel
Andrei LICAREȚ – pian
Marian MOVILEANU – violă
Adriana MAIER – pian
Sâmbătă, 1 iulie 2017, ora 19,00 – Muzica Desenelor Animate
Opera Comică pentru Copii – Sala Mare
Solistă: Ioana- Maria LUPAȘCU – pian
Duminică, 2 iulie 2017, ora 10,00 – Matineele Festivalului
Opera Comică pentru Copii – Salonul Mozart
Ștefan APRODU – vioară
Cezar KNIHINSCHI – contrabas
Miercuri, 5 iulie 2017, ora 19,00 – Întâlnire cu maeștrii Marilor Serate Muzicale
Opera Comică pentru Copii – Salonul Mozart
Gernot WINISCHHOFER (Austria) – vioară
Richard FRANK (Elveția- Japonia) – pian
Florian MURTAZA (Franța) – vioară
Ana-Maria NEGREA – pian
Joi, 6 iulie 2017, ora 19,00 – Întâlnire cu maeștrii Marilor Serate Muzicale
Opera Comică pentru Copii – Salonul Mozart
Klaudiusz BARAN (Polonia) – bandoneon
Mario HOSSEN (Bulgaria-Austria) – vioară
Cezar KNIHINSCHI – contrabas
Laurențiu MARA – chitară
Ana-Maria NEGREA – pian
Joi, 6 iulie 2017, ora 21,00 – Piazzolla by Night
Opera Comică pentru Copii – Sala Mare
În program lucrări de Astor PIAZZOLLA
Klaudiusz BARAN (Polonia) – bandoneon
Mario HOSSEN (Bulgaria-Austria) – vioară
Cezar KNIHINSCHI – contrabas
Laurențiu MARA – chitară
Ana-Maria NEGREA – pian
Vineri, 7 iulie, ora 19,00 – Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului
Ateneul Român – Sala Mare
J. SUK – Cvartet cu pian op.1 în la minor
Mario HOSSEN – vioară
Vladimir MENDELSSOHN – violă
Anton NICULESCU – violoncel
Richard FRANK – pian
L. van BEETHOVEN – “Sonata primăverii” pentru vioară și pian nr.5 op.24
Gernot WINISCHHOFER – vioară
Richard FRANK – pian
A. PIAZZOLLA – Le grand Tango pentru violoncel și pian
Mirel IANCOVICI – violoncel
Jeroen RIEMSDIJK – pian
E. von DOHNANYI – Cvintet cu pian în do minor op.1
Gernot WINISCHHOFER – vioară
Florian MURTAZA – vioară
Vladimir MENDELSSOHN – violă
Mirel IANCOVICI – violoncel
Jeroen RIEMSDIJK – pian
Sâmbătă, 8 iulie, ora 19,00 – Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului
Ateneul Român – Sala Mare
J. S. BACH – F. BUSONI – Ciaccon
W. A. MOZART – Fantezia în re minor KV 397
Luigi FRACASSO – pian
G. ENESCU – Sonata Torso (transcripție pt. violoncel și pian)
Th. GRIGORIU – Ofrandă clipelor eterne
Mirel IANCOVICI – violoncel
Jeroen RIEMSDIJK – pian
Lieduri de: CHERUBINI, MASSENET, FRANK, BOTTESINI, CEAIKOVSKI
Felicia FILIP – soprană
Anton NICULESCU – violoncel
Koichiro KANNO – pian
A. ARENSKY – Trio nr.1 op.32 în re minor
Takashi SHIMIZU – vioară
Anton NICULESCU – violoncel
Andrei LICAREȚ – pian
Duminică, 9 iulie, ora 19,00 – Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului
Ateneul Român – Sala Mare
F. POULENC – Sonata pentru flaut și pian
C. SAINT-SAENS – Romanță
Luisa SELLO – flaut
Michel BOURDONCLE – pian
A. GLAZUNOV – Chant de Menestrel
P.I. CEAIKOVSKI – Andante cantabile
P. I. CEAIKOVSKI – Pezzo capriccioso
R. SCEDRIN – Quadrille din opera Not Love Alone
Anton NICULESCU – violoncel
Andrei LICAREȚ – pian
N. PAGANINI – I Palpiti
N. PAGANINI – La Campanella
Mario HOSSEN – vioară
Michel BOURDONCLE – pian
Ch. GLUCK – Fr. KREISLER – Melodie
P. de SARASATE – Fantezia Carmen
Takashi SHIMIZU – vioară
Andrei LICAREȚ – pian
A. DVORAK – Cvintet cu pian nr.2 op.81
Mario HOSSEN – vioară
Florian MURTAZA – vioară
Marian MOVILEANU – violă
Anton NICULESCU – violoncel
Michel BOURDONCLE – pian
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 22 iunie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA OCC și primești automat o invitație cu 2 locuri la unul dintre spectacolele din finalul stagiunii 2016-2017 la Opera Comică pentru Copii.
Dacă ai aplicația OCC descărcată, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 22 iunie 2017, la numărul 0753431421, cu mesajul VREAU LA OCC și primești automat o invitație cu 2 locuri la unul dintre spectacolele din finalul stagiunii 2016-2017 la Opera Comică pentru Copii.
Pe 24 iunie românii sărbătoresc Sânzienele și nordicii venirea verii! Filme din cinematografia nordică pentru copii pe 24 iunie la Opera Comică pentru Copii! Trei producții de filme pentru copii din cinematografia nordică, elemente de costume și decor din povestea lui Pippi Șosețica – sâmbătă 24 iunie în Sala UnderGrant a Operei Comice pentru Copii. […]
Filme din cinematografia nordică pentru copii pe 24 iunie la Opera Comică pentru Copii!
Trei producții de filme pentru copii din cinematografia nordică, elemente de costume și decor din povestea lui Pippi Șosețica – sâmbătă 24 iunie în Sala UnderGrant a Operei Comice pentru Copii.
Vă învităm să le urmăriți!
La ora 11:00 urmărim legenda islandeză a lui THOR DIN VALHALLA
Legenda spune că el este fiul lui Odin, regele zeilor. De aceea consătenii cred că înfricoșătorii Giganți nu-i vor ataca niciodată. Dar se înșală amarnic! O armată de Giganți distruge satul și-i duce pe săteni la Hel, Regina Adâncurilor. Thor e rănit și părăsit pe câmpul de luptă. El se pregătește să-și scape prietenii cu ajutorul ciocanului magic Crusher!
La ora 12:30 mergem DUPĂ AUR, ÎN CANADA cu cei 5 frați din Danemarca
Copiii găsesc o fotografie veche cu un bărbat bărbos despre care află că este străbunicul lor care emigrase în Canada cu mulţi ani în urmă pentru a căuta aur. Povestea vieţii acestui străbunic aventurier li se pare fascinantă şi vor să afle cât mai multe despre preocupările lui. Adună indicii şi pornesc în căutarea unei comori care se află ascunsă într-o mină părăsită. Nu sunt singurii care vor să ajungă la ea.
La ora 14:00 ne întâlnim cu CEI MAI DURI DIN CURTEA ȘCOLII, în film sunt din Norvegia, dar din păcate îi găsim în toate școlile. Un film despre bullying, un fenomen netraductibil în limba română, dar prezent în foarte multe școli din România.
CEI MAI DURI DIN CURTEA ȘCOLII este povestea lui Modulf, de 11 ani, care crede că este un super erou. In fiecare zi el este agresat de cei mai răi băieți din școală. Și asta e bine. Pentru că dacă Modulf este singurul agresat ceilalți copii nu vor fi. Într-o zi, o fată nouă se mută alături, Lise. Lise nu este de acord cu teoriile lui Modulf. Ei îi pasă și creează dezastru în ierarhiile din școală – și dintr-o dată ea este cea din mijlocul furtunii care trebuie salvată. Modulf este forțat să se confrunte cu propria lui situație și să facă ceva în legătură cu aceasta.
La 15:30 ne punem codițe, șosețele, construim o căsuță, ne urcăm pe cai imaginari, stăm în cort și ascultăm aventurile suedezei Pippi Șosețica.
Sâmbătă 24 iunie între orele 11:00 și 17:00 din Sala UnderGrant a Operei Comice pentru Copii plecăm în călătorii cinematografice și literare prin Norvegia, Suedia, Islanda și Danemarca!
Intrarea este liberă!
Vă așteptăm!
Cu aproape un an în urmă, Opera Comică pentru Copii lansa una dintre cele mai de succes inițiative menite să-i sprijine pe părinții care doresc să dezvolte în mod armonios talentul și aptitudinile copiilor lor. Astfel au fost create Atelierele Micul Artist, o serie de cursuri cu ofertă mai mult decât generoasă: street dance, cor, […]
Cu aproape un an în urmă, Opera Comică pentru Copii lansa una dintre cele mai de succes inițiative menite să-i sprijine pe părinții care doresc să dezvolte în mod armonios talentul și aptitudinile copiilor lor. Astfel au fost create Atelierele Micul Artist, o serie de cursuri cu ofertă mai mult decât generoasă: street dance, cor, balet, artă fotografică, flamenco și oratorie.
Vestea că Opera Comică organizează ateliere artistice pentru copii s-a răpândit fulgerător, iar cererea a fost atât de mare încât managementul a fost nevoit să suplimenteze locurile și să organizeze o sesiune de selecții. Atelierul de balet, spre exemplu, a fost pur și simplu duplicat, OCC apelând la o a doua profesoară de dans pentru a face față solicitărilor.
De la debutul cursurilor, în septembrie 2016, 300 de copii cu vârste cuprinse între 4 și 12 ani vin săptâmânal la sediul OCC, din Calea Giulești nr. 16. Cursurile se țin în sala de balet de la parter, în Salonul Mozart sau în cele două săli de ateliere de la etajul III al clădirii. Majoritatea copiilor sunt însoțiți de părinți, care așteaptă răbdători terminarea orei de curs pe scaunele din fața atelierelor, pretext bun pentru a lega prietenii noi și a-și împărtăși unii altora diverse sfaturi.
Micii artiști deprind de la Ionuț Picincu (Hammer) pașii de bază ai street dance-ului, învățând cum să-și coordoneze mișcările și cum să facă acrobații. Dansator cu 16 ani de experienţă, Hammer a participat la mai multe producţii de teatru, videoclipuri, show live şi TV, împărtășind acum copiilor secretele unei exprimări scenice de mare efect.
La atelierul de cor, copiii își însușesc deprinderile specifice de canto – de la ținuta corporală sau respirație și până la dicție, emisie și articulație. Cursul este ținut de Mădălina Enăchescu, profesor de muzică și fostă membră a renumitului cor Madrigal, care este specializată în pedagogie.
Prin coregrafie, copiii învață să respecte și colaboreze pe scenă. Își modelează trupul, mintea și sufletul, devenind încrezători în talentul și forțele proprii, grație celor două profesoare de balet, Jaqueline Bratu și Theodora Munteanu.
Copiii deslușesc tainele aparatul de fotografiat prin joc, pentru a deprinde limbajul fotografic sub îndrumarea Cristinei Radulescu. Tânăra fotografă îi ajută să experimenteze o nouă abordare a lumii din jurul lor, dezvoltându-și imaginaţia şi creativitatea. E un mod distractiv prin care copiii pot mări puterea de concentrare și atenţia la detaliu.
Profesorul de oratorie Nae Șovăială îi învață pe copii să proiecteze emoţii în public prin discurs, variind tonalitatea, volumul şi intonaţia. Astfel, ei vor putea să transmită mesaje în mod persuasiv, prin poveşti, și să se exprime clar și coerent.
Flamenco, pasionalul dans andaluz, este cu-atât mai atractiv cu cât profesorul este un dansator cu sânge latin, venit tocmai din Argentina. Copiii au o șansă unică de a învăța pașii de dans ai flamenco-ului de la Lucas Molina, un artist consacrat al scenei din România.
Toți copiii au avut deja șansa să urce pe scenă și să simtă primii fiori ai emoției de artist în fața publicului. Primii norocoși au fost cei care au împărțit scena cu artiștii Operei Comice în spectacolele „Micuta Dorothy”, „Pinocchio” sau „Hansel&Gretel”. Să nu uităm de incredibila punere în scenă ”Frumoasa Vasilisa”, realizată prin implicarea a 70 de copiii de la cele două ateliere de balet, sub coordonarea artistei Jacqueline Bratu. Cea mai recentă prezență scenică i-a avut ca protagoniști pe micii artiști de la toate atelierele, care au avut onoarea să deschidă, pe 1 iunie, minunatul Festival Opera Copiilor din Parcul Herăstrău, cu reprezentații pregătite special pentru acest eveniment.
În orice copil se afla o comoară care abia așteaptă să fie descoperită, crede coordonatoarea Atelierelor Micul Artist, Daniela Andronie. ”Dacă ești atent la toate indiciile de pe harta inocenței, vei reuși să deslușești toate informațiile bine ascunse sub straturile luxuriantei și șarmantei copilării. În momentul în care ai descoperit comoara, acel diamant neșlefuit, automat devii părtaș la prelucrarea unui mic artist care, uitându-se în ochii tăi, se vede un mare artist!
Să rămânem mereu curioși, pentru a nu ucide niciodată copilul din noi. Să fim umili, pentru că mereu mai avem ceva de învățat. Să ne simțim liberi să râdem, pentru a-i molipsi și pe ceilalți. Să ținem ochii larg deschiși, pentru a lua în noi toate minunățiile lumii. Vorba Micului Prinț, ”limpede nu vezi decat cu inima. Miezul lucrurilor nu poate fi văzut cu ochii”. Toate acestea le-am (re)descoperit interpetand rolul de coordonator al Atelierelor Micul Artist”.
Atelierul de cor
”Haideți, copii, să repetăm, că acum vine Festivalul”, îî îndeamnă profesoara pe cei aproape 30 de pici de la Atelierul de cor. E trecut de amiază, iar în Sala Mozart de la Opera Comică pentru Copii s-au strâns aproape toți cursanții de la atelierul de cor. Trebuie să repete cele două melodii care vor fi cântate în deschiderea Festivalului Opera Copiilor, din Herăstrău.
”Do mi sol do do sol mi do/Câte-o notă dacă-aşezi pe portativ/Construieşti arpegii, game c-un motiv”, se aud glasurile subțiri ca de pisoi. E chiar Arpegii și Solfegii, simpaticul cântecel din Pisicile Aristocrate, pe care copiii îl cântă cu mare plăcere. Unii știu bine cuvintele și cântă tare, alții se țin după ei și mai sar câte o jumătate de vers. Per ansamblu se aude însă bine. Toți se uită cu atenție la mâinile dirijoarei, care flutură în aer ținând ritmul. Mădălina Enăchescu e o profă blândă, cu lipici la copii, pe care aceștia o interpelează pe numele mic. ”Ador acest cântec”, ciripește o fetiță blondă din primul rând, care la începutul orei se pisicea pe lângă profesoară în timp ce aceasta o mângâia ușor pe cap.
Din cei 30 de copii, majoritatea covârșitoare sunt fetițe. Au de la 4 până la 10-12 ani, iar în ciuda adunării pestrițe, repetiția decurge fără întreruperi importante. Foiala din pauze se stinge brusc în momentul în care se cântă. Copiii sunt atenți să se sincronizeze cu acordurile interpretate de domnul pianist Tudor, din orchestra Operei Comice, care a fost drăguț și le dă o mână de ajutor. ”Sunteți cam anemici azi, n-ați mâncat?”, glumește Mădălina, apoi se încruntă ușor către un puști mai agitat: ”lasă piciorul jos și stai frumos pe scaun. Hai, să repetăm și a doua melodie!”. La a doua, vocile nu mai sunt așa de sigure. ”Vai, Maria, așa era cântecul?”. ”Nu!” recunoaște hotărâtă Maria, spre amuzamentul Mădălinei. Profesoara le cere să învețe bine versurile pentru data viitoare, pentru că trebuie să aleagă soliștii pentru Festival. La finalul orei e prilej pentru cel mai cunoscut cântecel. Copiii îi cântă „La mulți ani” Elenei, care îi răsplătește cu bomboane de ciocolată și pupici.
Printre cei mai mititei coriști e Luca, de cinci ani, care vine la atelier din septembrie. Mama lui l-a adus pentru că a observat că micuțul reproduce rapid orice melodie și a hotărât să îi încurajeze talentul. ”Eu am făcut muzică și cred că aceste activități ajută mult la formarea unui copil. Dacă are și puțin talent, e bine să fie cultivat și să insiști puțin, nu să renunți din prima”, spune ea. Afară, la intrarea în Sala Mozart, mai multe mămici își așteaptă fetițele în timp ce mai schimbă o vorbă. Mama Ileanei crede că, pentru fetița ei de 10 ani, corul e o compensație bună pentru stresul de la școală. Alt motiv? ”Pentru că OCC are pisici, patinoar și cafenea”, glumește ea. Eva, de 8 ani, și-a dorit mult să cânte. ”Noi veneam des la spectacolele OCC și, întâmplător, căutând o reprezentație, am dat peste acest anunț despre atelierul de cor. Am înscris-o și constat că îi place foarte mult”, spune mama ei. Mama Elenei ne spune că amândouă vin de plăcere și de drag la cor. ”Mămica ei este într-un cor și fetița și-a dorit și ea corul ei”, spune femeia.
Toate fetițele au cântat deja în patru reprezentații ale spectacolului Hansel și Gretel, pe scena mare a Operei Comice pentru Copii. ”Au avut emoții mari, dar le-a plăcut la nebunie. Mai vor!”, râde mama Evei.
Atelier de street dance
În spatele scenei mari din parcul Herăstrău este agitație mare. Pitici în tricouri verzi inscripționate cu „Micul artist“ se pregătesc de spectacol. Este deschiderea Festivalului Operei Copiilor, un maraton de patru zile de evenimente culturale dedicate copiilor și organizat de Opera Comică pentru Copii. Emoțiile sunt mari. Este ocazia micuților artiști să arate ce au învățate timp de mai bine de jumătate de an la atelierul de street dance organizat de Opera Comică și condus de dansatorul și coregraful Ionuț Picincu Hammer.
Pe peluza din fața scenei, părinții și prietenii așteaptă cu sufletul la gură. Mama unui pitic de cinci și nouă luni recunoaște că are emoții mai mari decât puștiul și cu zâmbetul pe buze îmi povestește ce îi spune acasă când aude muzică. Ia uite mami, simt așa ritmul când aud muzica!. Este foarte încântat și vrea să vină în continuare la Operă la cursul de dans.
Atelierul de street dance cuprinde aproape 40 de copii care sunt împărțiți în două grupe, cei mici cu vârsta cuprinsă între 5 și 8 ani și cei mai mari până la 12 ani. Este o mare plăcere să lucrez cu așa copii talentați, muncitori și dedicați care mă inspiră și mă ajută să cresc în ceea ce fac și să învăț cât mai multe lucruri, îmi împărtășește Ionuț.
Muzica începe, iar pe scenă dansul prinde viață. După un scurt intro al lui Hammer IP, își fac apariția câțiva ștrengari cu o atitudine de zile mari. În primul rând, un blonduț cu ochelari cu rame galbene mă cucerește prin modul în care se dăruiește dansului cu seriozitatea de care doar copiii sunt capabili când le place un lucru. Atmosfera se încinge. Scena se umple de fetițe și băieți care fac un adevărat spectacol.
Street dance-ul este un stil de dans nou și are o foarte mare libertate în mișcare și expresivitate. Atmosfera la curs este prietenoasă, ne jucăm foarte mult prin dans și expresivitate. Ne folosim de dans să ne apropiem, să lucrăm ca o echipă și să evoluăm împreună, îmi povestește Ionuț despre curs.
Publicul este cucerit iremediabil de figurile specifice din street dance, dar și de entuziasmul copiilor care dansează cu bucurie și încredere. Mama unei puștoaice de cinci ani imortalizează momentul pe camera foto. Îmi mărturisește că a ales street dance pentru mișcare, dar și pentru că, deși este o fire energică, fetița ei este puțin timidă, iar dansul o ajută să interacționeze cu alți copii. Bucură-te, e momentul tău!, a încurajat-o cu voce caldă înainte să urce pe scenă.
Spectacolul s-a terminat, emoțiile au trecut, iar piticii au fugit la poze. A fost forfotă mare până au reușit să se adune. În frunte cu proful Ionuț Picincu Hammer momentul a fost imortalizat într-o amintire incendiară dintr-un 1 iunie despre care piticii își vor aduce aminte cu drag peste ani.
Atelier de balet
Agitație mare pe hol. Mai sunt câteva minute și fetițele nu sunt încă gata. Una trage de ciorapii albi de parcă ar fi o luptă pe viață și pe moarte. Alta, la cîteva scaune mai încolo, își pune tacticos ciupicii după ce a reușit cu mândrie să îmbrace body-ul de culoarea somonului. Există o regulă pe care o știe toată lumea. Copiii se îmbracă singuri pentru atelierul de balet, iar părinții sunt rugați să nu stea lângă ei. Nu e ușor, însă este important pentru dezvoltarea și responsabilizarea lor, îmi spune Jaqueline Bratu, înainte să intre cu piticii în sală. Mă retrag discret și le las pe fete să se schimbe în liniște. Un ștrengar slăbuț, despre care voi afla în scurt timp că este și foarte vorbăreț, mă observă că îmi notez și vine lângă mine. Ne împrietenim repede și aflu că are șase ani și jumătate, dar că preferă să spună că are șapte. Vine la atelierul de balet încă de la început și îi place foarte mult pentru că sunt mulți copii.
Intrăm în sala scăldată de lumină. Fiecare își ocupă locul, zumzetul încetează și Jaquiline mă prezintă. În fața mea, 17 princhindei, nu mai mari de 5-6 ani, mă salută serioși și mă cercetează curioși. Nu sunt obișnuiți să aibă public în timpul orei de balet. Doar la spectacole. Unul lângă altul, fiecare stă la bară, face exerciții de încălzire, iar apoi repetă pozițiile de balet clasic cu ochii când în oglindă, când la doamna nouă care îi urmărește. Cu vocea caldă, dar fermă, Jaquiline reușește să-i țină atenți pe pitici alternând momentele de maximă seriozitate cu poante și glume care îi amuză teribil. Nu trece mult și ne mutăm pe scena mare a Operei Comice pentru Copii. Mai este doar o săptămână până la spectacolul din parcul Herăstrău și toată lumea trebuie să știe coregrafia. Pregătesc Dansul păpușilor. Pe 1 iunie, de ziua copilului, Opera Comică pentru Copii dă startul Festivalului Opera Copiilor, un maraton de evenimente culturale dedicate copiilor de toate vârstele. Pe scenă, coregrafia curge lin sub indicațiile lui Jaquiline. Pentru ultima repetiție, fetele primesc fustițele roz pe care le vor purta la spectacol. Ca prin magie, copilele prind viață. Se rotesc, dansează și râd cu o poftă molipsitoare. Încă o dată și gata. Ora se apropie de sfârșit. Fetițele dau înapoi fustele cu fundițe colorate în așteptarea unui spectacol de zile mari.
Atelierul de balet condus de Jaqueline Bratu continuă cu o nouă grupă de copii. De astă dată sunt mai mari și doar fete. Scenariul este același. Fetele se pregătesc mai întâi în sala de balet, iar apoi merg pe scena mare. Și ele participă la spectacolul de 1 iunie din Herăstrău, dar și la concursul Eurodance care are loc în aceeași zi. E mult de muncă, însă toată lumea vrea să facă o figură frumoasă și eventual să câștige marele premiu. Pe scenă, fetele primesc indicații prețioase de la Jaquiline. În timpul spectacolului, chiar dacă îi vedeți pe mama și pe tata în public, nu vă opriți și le faceți cu mîna. Sau dacă vă cade fustița, nu vă opriți, dansați în continuare și vă bucurați. Se amuză, dar sunt și puțin încurcate la gîndul că le-ar putea cădea ceva în timpul spectacolului. Pauza se termină, repetițiile continuă, iar în final fetele sunt mulțumite.
În spatele scenei mari a Festivalului Operei Copiilor, pitici și părinți se pregătesc de spectacol. Aproape 300 de copii de la atelierele de balet, balet plus, fotografie, oratorie, street dance, flamenco și cor au urcat pe scena mare din parcul Herăstrău unde ne-au arătăt la ce au muncit ei mai mult de jumătate de an. Dansul păpușilor și Tarantela au fost răsplătite cu ropote de aplauze ale părinților care erau mai emoționați decît copiii. Mama Iustinei, o puștoaică de cinci ani și jumătate, îmi povestește cu ochii blânzi ce o convinge pe cea mică să vină cu drag la atelier. Jaquiline o lasă să se îmbrace singură și nu o ceartă când greșește. Pe scenă, micii balerini au strălucit și și-au făcut treaba așa cum au învățat, cu bucurie, dar și cu seriozitate. Emoțiile s-au terminat și distracția a început. Doar era ziua copilului.
Baletul este benefic copilului, îi oferă o dezvoltare armonioasă a corpului, dar și a personalității, îmi mărturisește Jaqueline Bratu la sfârșitul atelierului de balet dintr-o zi de marți după-amiza.
Atelier de balet plus
Intru în sala de balet puțin sfioasă. Încerc să mă fac nevăzută ca să nu distrag atenția micuțelor balerine, însă nu reușesc. Toate mă privesc cu atenție și curiozitate, iar doi ochișori albaștri mă fixează de cîte ori poate. Nu are mai mult de trei ani, însă este foarte serioasă și știe foarte bine ce are de făcut. Joacă rolul amorașului în coregrafia pe care o pregătesc pentru primul lor spectacol.
Atelierul de balet plus organizat de Opera Comică pentru Copii este condus de Theodora Munteanu, balerina a Operei Comice, și le oferă copiilor, în fiecare miercuri după-amiaza, biletul de intrare în lumea fascinantă a dansului clasic.
Ușa se închide în urma noastră. Teodora pregătește muzica, iar fetițele jucăușe își ocupă locul pe podea. Începe încălzirea cu exerciții de mobilitate. Nu sunt ușoare, însă după cîteva repetări le reușesc, iar chipurile lor mulțumite pot fi zărite în oglinzile care tapetează întreaga sala. Mai este doar o săptămână până la reprezentația din parcul Herăstrău, unde Opera Comică pentru Copii organizează ce Festivalul Opera Copiilor, un maraton de evenimente culturale dedicate copiilor, dar și oamenilor mari. Spectacolul trebuie să iasă foarte bine, așa că fetele încep repetițiile. Mai întâi fără muzică. O domnișoară ceva mai măricică numără și ea pașii odată cu Theodora. Este foarte prinsă de dans, ba chiar le dă căteva indicații colegelor ei. După câteva repetări în liniște, sala se umple de sunete vesele și colorate. Ca un cântec al copilăriei, muzica pe care fetele exersează, mă face să zâmbet și să mă bucur.
Fetele cer o pauză. Unele ies din sală, altele dansează, una își admiră costumul în oglindă. Ca la un semn, toate se adună în sală în jurul Theodorei și o îmbrățișează. Este momentul lor de trandețe la care sunt martor cu o oarecare invidie. Lucrul cu copii este un domeniu deosebit care m-a atras întotdeauna. Ei sunt la maximum de creativitate și imaginație, iar asta nu îți poate oferi decât o energie de care ajungi să ai nevoie, îmi mărturisește Theodora. Ora de balet continuă, iar fetițele repetă coreografia conștiinciose. De câte ori mai facem? De încă trei ori. Bine. Au terminat mulțumite și încântate. Erau pregătite pentru spectacolul din parc. La final, încă un grup hug cu hohote de râs și alinturi. Am întrebat-o peTheodora ce o motivează să lucreze cu piticii. Copiii te surprind mereu cu cele mai inedite replici și reacții. Văzându-le progresul, zilele bune, cât și cele mai puțin, faptul că sunt neobosiți și mereu dornici de ceva nou este pentru mine o motivație să le introduc în lumea baletului cu toate cunoștințele și experiența.
În culise, agitație mare. Erau puse la punct ultimele detalii. Părul strâns în coc, fustițele aranjate, ordinea în care urmau să intre pe scenă. Era deschiderea Festivalului Opera Copiilor, iar micuțele balerine intrau imediat după micuții artiști de la atelierul de fotografie. La baza scenei, părinții și prietenii aveau emoții mai mari decât prichindeii. Așteptau intrarea în scenă cu sufletul la gură și cu telefoanele pregătite să imortalizeze momentele de grație a piticilor. Am ales baletul pentru mișcare și pentru grație, îmi povestește mama unei fetițe. Emoțiile au trecut, spectacolul ne-a cucerit, iar fetițele au mers la foișor unde au făcut pozele de grup care le vor aminti peste timp cum a fost la primul lor spectacol.
Atelierul de fotografie
Au intrat primii pe scenă. Emoțiile erau mari. Era 1 iunie și deschideau Festivalul Operei Comice, un eveniment cultural maraton de patru zile dedicat copiilor, dar și oamenilor mari. Erau primii din cei peste 300 de copii care urmaseră atelierele de fotografie, balet, balet plus, cor, flamenco și street dance organizate de Opera pentru Copii din București la sediul său din Calea Giulești 16. Au cucerit cu mândrie scena pentru că veniseră să își prezinte munca de mai mult de jumătate de an.
La atelierul de fotografie copiii învață să își folosească aparatul de fotografiat într-un mod corect și își însușesc noțiunile tehnice necesare, îmi explică Cristina Rădulescu, trainerul care îi ajută pe copii să deslușească tainele fotografiei. Cursul presupune multă joacă, un joc continuu care îi ajută pe micuții fotografi să deprindă limbajul fotografic. Jocul este o componentă importantă în viața unor copii care nu au mai mult de 8-9 ani, iar folosirea lui în procesul de învățare este cea mai bună alegere. Jocurile din timpul sesiunilor își propun cultivarea imaginației și a creativității, completează Cristina.
Pe scenă, piticii îmbrăcați în tricouri inscripționate cu „Micul artist“ și-au făcut apariția puțin sfioși. Până la urmă erau obișnuiți să stea în spatele camerei, nu în atenția obietivelor. Chiar și-așa, publicul i-a primit foarte bine. Pe un ecran uriaș din spatele piticilor erau proiectate fotografii făcute chiar de ei în cadrul cursului. Bucuria și surprinderea părinților a fost mare pentru că o parte dintre ei nu știau imaginile. Mama unei puștoaice de șase ani mi-a mărturisit că de când face cursul, copila cere mai des aparatul foto și este preocupată de culori și umbre.
În aplauzele publicului format în mare parte din părinți și prieteni, piticii au coborât de pe scenă și s-au îndreptat spre foișorul unde era rândul lor să fie imortalizați, să păstreze peste timp amintirea pasiunii lor.
Am întrebat-o pe Cristina Rădulescu de ce ar recomanda atelierul de fotografie organizat de Opera Comică pentru Copii. Răspunsul a fost unul simplu, însă convingător. Ședințele noastre nu înseamnă numai joc și joacă, ci și asimilarea unor cunoștințe de ordin cultural. Teoria culorilor cu Gothe îl va ajuta pe copilul tău să se raporteze într-un mod diferit și sănătos la culorile din jurul său.
Lecția de flamenco sau cum să explici copiilor dansul trăirilor profunde
”N-a lipsit de la nicio ședință. Vine încântată, pleacă încântată. O să continuăm și la anul!”, spune Alexandra, mama Dianei, o puștoaică de 7 ani înscrisă din septembrie la atelierul de flamenco. Alături de alți părinți, își așteaptă copila pe holul de la parterul Operei Comice pentru Copii, unde în fiecare joi are loc atelierul de flamenco, din seria de cursuri Atelierele Micii Artiști.
Micuța Diana are și de ce să fie încântată. O dată pe săptămână se întâlnește cu Lucas Molina, argentinianul care a adus în România dansul temperamental și plin de ritm al gitanilor andaluzi. E mare lucru să-l ai ca ”prof” pe un dansator versat ca Lucas, pentru care antrenamentul cu copiii e o provocare nouă. ”Pentru mine, a fi profesor de flamenco la Opera Comică m-a ajutat foarte mult în a-mi aprofunda propriile cunoștințe, astfel încât să le pot explica dansul unor copiii care nu au avut încă o experiență de viață. A fost o provocare să fac asta și să reușim anumite lucruri, dincolo de barierele culturale care există între dansul gitanilor din Spania și tradiția românească. E un lucru extrem de pozitiv pentru mine, pentru că pot vedea lucrurile mult mai simplu prin ochii lor. Ce aprofundezi tu, pentru tine, ca artist e foarte diferit față de modul în care aprofundezi ceea ce predai. Până la această provocare predasem doar adulților, unor oameni cu trăiri ceva mai profunde, însă în cazul copiilor e foarte interesant că trebuie să apelez la niște repere. În coregrafia la care lucrăm acum am creat repere naturale, legate de animale, despre cum ne comportăm cu un porumbel, cum sare un iepuraș, lucruri pe care nu le gândisem niciodată înainte”, mărturisește Lucas.
O oră de flamenco la Opera Comică pentru Copii începe, evident, cu muzică. În timp ce Lucas alege una din piesele menite să creeze atmosferă, fetițele se joacă fripta și mai povestesc una-alta de la școală. În total sunt 14 copii, dintre care doar trei băieți. Rozul predomină, așadar. O parte dintre fetițe poartă pantofiori cu toc, în singurul loc în care au această minunată ocazie.
Începe încălzirea. Picii se aliniază pe două rânduri, cei mici în față, cei mai măricei în spate. Flexează picioarele, apoi fac rotiri ale capului, un bun prilej pentru scurte scălâmbăieli. Ca un cârd de berze mici, copiii ajung într-un picior și se clatină în timp ce rotesc vârful celuilalt picior. Se privesc în oglinda mare a sălii concentrați la maximum, ca și când ar manevra niște macarale uriașe.
Urmează pașii și mișcările ritmate de flamenco, dar țopăiala asta nu mai e așa de simplă ca joaca din parc. Mânuțele flutură nehotărâte prin aer, menținând cu greu echilibrul corpului și o postură artistică aproximativă. Cam toate figurile presupun o coordonare destul de exactă între mâini și picioare, iar, la 6 -7 ani, treaba asta nu-i chiar joacă de copii. Podeaua răsună de tocurile mici ale fetițelor, care tropăie fericite ținând cadența din ce în ce mai rapidă a mișcărilor. O blondină cu pantofiori roșii cu picățele dă frâu liber trăirii artistice și execută propriile ei mișcări. Lucas o mustră rapid din ochi, iar fetița se repliază oftând. Urmărindu-l pe Lucas, copiii execută o frumoasă mișcare din mâini care sugerează fâlfâitul unor aripi. Figura de dans se finalizează într-o poziție a corpului care imită zborul. Din când în când, Lucas se întoarce către ei și le corectează postura. Le explică ce au de făcut într-o română cu un puternic accent sud-american, dar pe care copii o înțeleg perfect.
Prima reprezentație pe scenă
”Haideți, că nu mai e mult până la spectacolul din parc!”, încearcă el să mobilizeze puștimea ușor obosită. Mai e doar o săptămână și jumătate până la marele eveniment Festivalul Opera Copiilor din Parcul Herăstrău, care se va deschide cu o reprezentație a tuturor copiilor înscriși la Atelierele Micul Artist. Dansatorii de flamenco au partea lor de reprezentație, iar cele câteva mișcări de dans, care poartă nume nevinovate, gen ”Iepurașul” sau ”Curcubeul”, sunt ceva mai complicate decât sună.
”Fiicei mele îi place foarte mult, dansează mereu prin casă. A fost și pe scenă, în spectacolul Hansel și Gretel. Ba numele ei a apărut chiar și în programul de spectacol, am cumpărat pentru toată familia. Ei îi place oricum să aibă o activitate suplimentară, plus că e încântată să poarte pantofii cu toc, că altfel nu ar avea unde. Așa o scot din fața televizorului, iar iarna avem motiv ca să ieșim din casă”, spune Cătălina, mama Alexandrei, o mică artistă de 8 ani. Tot pentru o activitate în plus a venit și Ana Maria, de 7 ani, încă din ianuarie. ”E bine să aibă o ocupație, ceva în plus față de parc. În același timp îi mai dezvoltă niște inclinații artistice”, spune mama ei.
Atelierul de oratorie, locul în care învățăm să fim convingători
”Onorată instanță, o chemăm ca martor pe Micuța Dorothy!”. E sâmbătă dimineața și suntem la tribunal. În boxa acuzaților se află Vrăjitorul din Oz, judecat pentru înșelătorie.
În stânga stă Apărarea, compusă din Albă ca Zăpada, Regina și Aurora. În dreapta se foiesc cei doi membrii ai Acuzării, compusă din Făt Frumos și Zâna Roșie. Procesul e urmărit cu atenție de Juriu, din care fac parte Gerilă, Zâna Mov, Vânătorul și Harap Alb.
Micuța Dorothy ni se înfățișează în boxa martorilor sub aspectul unui domn cu ochelari, barbă și păr lung strâns în coadă, care îndeasă în buzunarul blugilor un telefon mobil. ”Micuța Dorothy nu are telefon!”, acuză nemulțumit un membru al Juriului. Se trece rapid peste acest aspect deranjant, iar procesul continuă cu prima întrebare, cea a Apărării.
”Dorothy, nu-i așa că fără Vrăjitorul din Oz nu știai să te întorci acasă?”, întreabă Regina.
”Ba da, chiar m-a ajutat, mi-a dat pantofiorii de argint, dar și încredere în mine, și astfel am putut să mă întorc acasă”, răspunde cu glas subțiat ”Micuța Dorothy”.
”Dorothy, dar nu-i așa că Vrăjitorul din Oz v-a trimis la Zâna cea Rea, care v-a capturat un timp?”, atacă Făt Frumos, din banca Acuzării.
”Și asta e adevărat”, admite martora.
”Cum s-a purtat Vrăjitorul din Oz cu tine, rău sau bine?”, vrea să se lămurească Gerilă, membru al Juriului.
”Și un pic de bine, și un pic de rău”, răspunde cu sinceritate Dorothy, care este apoi scuzată, pentru a face loc următorului martor, Sperie Ciori.
Poate că nu v-ați fi imaginat niciodată aceste personaje în aceeași încăpere, dar totul a fost real și s-a petrecut în cadrul Atelierului de Oratorie de la Opera Comică pentru Copii. Opt copii cu vârste cuprinse între 5 și 7 ani au luat parte la acest proces fictiv sub supravegherea domnului profesor Nae Șovăială și cu ajutorul prietenului Teo, care a jucat rolurile martorilor.
Creativitatea și imaginația copiilor, dezvoltate cu abilitate
Atelierul de oratorie e un loc în care se înfruntă argumente serioase sub aparența unui joc. Copii despre care ai crede că-s preocupați doar de hârjoneală se lasă prinși într-un joc serios prin care li se testează și încurajează atenția la detalii, modul de argumentare, capacitatea de a povesti, dicția și exprimarea. În ce privește modalitatea de a exersa aceste lucruri, imaginația e lăsată să zburde liberă, fiind orientată abil de către profesor.
Nae Șovăială e unul dintre acei oameni pe care îi invidiem pentru că se duc la muncă și le place mult ceea ce fac. A lucrat înainte cu adulți, pe care-i învăța tehnici eficiente de public speaking, dar a avut curajul să încerce să modeleze și spirite tinere. Evident, munca e foarte diferită. ”La vârsta de 5 ani, perioada de concentrare a atenției poate fi de numai cinci minute, timp în care ar trebui să aplic 10 tehnici diferite. Deci abordarea e alta decât pentru adulți. În cazul copiilor, cel mai tare îmi place să-i văd cum cresc și cum se schimbă. Ceea ce pot să remarc și din experiență proprie este că azi copiii se maturizează mult mai repede”, spune Nae.
Pe hol, două mămici așteaptă cuminți să se termine ora. ”Am înscris-o din octombrie la atelier, pentru că am vrut să-și dezvolte vorbirea, comunicarea cu copiii. Ea e puțin mai timidă”, spune mama Larisei, o fetiță de 5 ani. Dimpotrivă, Nadia, de 7 ani, de dezinvoltă și are deja un talent nativ de a povesti. ”O ajută la vocabular și să se exprime. Am remarcat că în ultima vreme se exprimă mult mai bine, mai articulat”, spune mama ei.
În discuțiile cu copiii, profu de oratorie are o atitudine prietenoasă, bazată pe o relație de egalitate și continuă negociere. Însă abilitatea sa constă în a ține sub control procesul de învățare, orientând dialogurile și negocierea către o concluzie logică. Orice situație poate deveni subiectul unei argumentări. De pildă, la strigarea prezenței, Nae îl întreabă rapid pe un puști: ”Poți să ne demonstrezi că Teofil e aici?”. Cu prezență de spirit, puștiul îi trage în glumă o scatoalcă prietenului lui și remarcă hilizindu-se: ”Uite, îl doare!”.
Sperie Ciori, sub tirul întrebărilor
Dar să revenim la proces.. Lucrurile se precipită puțin când în boxa martorilor este chemat Sperie Ciori. Copiii discută între ei ce ar trebui să-l întrebe pe tovarășul de drum al lui Dorothy. ”Liniște în tribunal!”, face ordine Nae, care invită apoi Acuzarea să ia cuvântul.
”Sperie Ciori, Vrăjitorul din Oz ți-a dat minte sau a fost doar o înșelătorie?”, întreabă Zâna Roșie.
”Nu mi-a dat o minte, însă m-a ajutat să-mi dau seama că am deja una și că puterea e în mine”, răspunde împăciuitor Sperie Ciori.
”Ba eu cred că Dorothy te-a ajuta să îți dai seama. Ești de acord?”, insistă Zâna.
”Nu. Tot timpul cât am fost cu Dorothy am crezut că nu am creier. De fapt, amândoi m-au ajutat să ajung la această concluzie”, admite pe jumătate Sperie Ciori.
”Oz a făcut și lucruri bune, și lucruri rele?”, vrea să știe Harap Alb, din Juriu.
”A avut intenții bune, însă a făcut și greșeli”, vine răspunsul.
”Oz ar trebui pedepsit?”
”Oz ar trebui să vorbească cu oamenii mai liber, nu să-și impună ideile. Ar trebui să colaboreze mai mult cu oamenii, dar nu cred că merită să fie pedepsit”, spune Sperie Ciori.
Audierea personajului se încheie cu o singură întrebare a Apărării
”Nu-i așa că fără Vrăjitorul din Oz nu ți-ai fi dat seama că ai creier?”
”Ba da, e adevărat!”, răspunde martorul, spre satisfacția maximă a Aurorei.
Urmează audierea lui Păsări-Lăți-Lungilă, despre care tribunalul realizează rapid că nu prea are legătură cu povestea Vrăjitorului din Oz, dar care ar fi prieten cu Leul, de la care a auzit niște lucruri… Discuțiile cam trenează, așa că picii încep să se foiască. Nae întrerupe procesul și le cere copiilor să deseneze pe o foaie mare de hârtie propriul personaj așezat în poziția din tribunal. Mâini mici se înghesuie să-și facă loc pe coala de hârtie. Trebuie să colaboreze ca să intre toți, ceea ce nu e așa de ușor precum pare. Unii desenează conștiincioși, unii abandonează și se duc să bea apă, alții se hârjonesc. O dată terminat desenul, se discută despre câinii și pisicile de-acasă. Constatăm că mai toți copiii au animale, iar că, în general, pisicile de-acasă sunt cam grase.
Procesul se încheie cu audierea Leului, care are o atitudine la fel de împăciuitoare ca și Sperie Ciori, apoi copiii sunt invitați să delibereze. ”Aveți un verdict? E vinovat sau nevinovat”, întreabă profesorul. Un membru al juriului se ridică și spune: ”Amândouă! E doi la doi”. ”Bine, atunci decidem data viitoare”, încheie Nae Șovăială.
Redactori materiale: Livia Cimpoeru și Alice Schreiner