Regizoarea Irina Crăiță-Mândră despre spectacolul „Bastien și Bastienne” Am pătruns în culisele producției „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii și am aflat de la regizoarea Irina Crăiță-Mândră câteva detalii de culise. Proiectul „Bastien și Bastienne” se numără printre cele trei câștigătoare ale concursului „Stagiunea UnderGrant” inițiat de către Opera Comică pentru Copii. Q: Ce te-a […]
Am pătruns în culisele producției „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii și am aflat de la regizoarea Irina Crăiță-Mândră câteva detalii de culise. Proiectul „Bastien și Bastienne” se numără printre cele trei câștigătoare ale concursului „Stagiunea UnderGrant” inițiat de către Opera Comică pentru Copii.
Q: Ce te-a motivat să participi la concursul lansat de Opera Comică pentru Copii?
A: „Mă tenta de ceva timp ideea de a regiza un spectacol de operă, însă propunerea concretă de a participa la acest concurs cu opera „Bastien și Bastienne” a venit din partea dirijorului Răzvan Apetrei. Ulterior, am descoperit în această operă compusă de către Mozart la vârsta de numai doisprezece ani teme foarte puternice care relevă o cunoaștere fascinant de matură a naturii umane. Aceste aspecte m-au intrigat și sensibilizat din ce în ce mai mult – pe măsură ce le aprofundam sensurile – așa încât mi-am dorit ca măcar o parte dintre acestea să ajungă la public așa cum le-am perceput eu”, mărturisește ea.
Q: Care este concepția ta regizorală asupra operei lui Mozart?
A:„Influența vrăjitorului Colas asupra relației dintre Bastien și Bastienne mi s-a părut extrem de ofertantă din punct de vedere scenic și în același timp un pretext de a naufragia pe un tărâm al inocenței și al imaginației specific copiilor. Mai mult decât atât, m-a provocat ideea de a adapta povestea celor doi îndrăgostiți la un context actual și totodată de a-i valorifica hazul pentru un public format în majoritate din copii.”
Q: Opera „Bastien și Bastienne” este adesea considerată, datorită subiectului, o pastorală. Care este viziunea ta?
A: „Conștientizând necesitatea poveștilor, a muzicii, a artei pentru a ne înțelege propria natură și ulterior, educa și dezvolta spiritual, mi-am propus să creez un univers poetic care funcționează după cu totul alte reguli. Orice este posibil dacă ne eliberăm imaginația. Literatura și filmele science-fiction pentru copii, precum și desenele sau benzile animate au fost unele dintre elementele care au contribuit treptat la formarea concepției regizorale.” Pentru ea, scopul spectacolului, atât pentru copii, cât și pentru adulții din public este unul educativ și „eliberator” pentru că imaginația presupune capacitatea de a fi liber.
Q: Cu ce idee ţi-ai dori să plece spectatorii după vizionarea acestui spectacol?
A: „Mi-aș dori în primul rând ca adulții să încerce să fie prezenți cu adevărat la acest spectacol, măcar pentru câteva clipe; cu alte cuvinte să nu se îngrijoreze dacă se simt furați de poveste. Copiii ar trebui să se simtă stimulați să-și exerseze în permanență imaginația și mai ales să înțeleagă că arta îi poate ajuta să găsească unele răspunsuri la experiențele și stările cu care se confruntă.”
Q: Pentru tine/dumneavoastră este prima experienţă de regizor de teatru musical. Cum ai primit această provocare?
A: „Regia de operă implică de exemplu un proces de lucru diferit, iar una dintre deosebiri ar fi luarea deciziilor și fixarea situațiilor dramatice mult mai rapid decât în cazul unui spectacol de teatru. În același timp, construcția situațiilor trebuie să se plieze pe cerințele muzicale ale partiturii, așa încât schimbările și implicit mișcarea interpreților trebuie să aibă o justificare muzicală. Totodată, personajele create și reacțiile lor nu sunt atât de fin psihologizate precum în teatrul dramatic. Pentru mine, fie că lucrez la un spectacol de teatru sau unul de operă, este vital ca tot ceea ce fac să fie adevărat și sincer.”
Q: Ce ne poţi spune despre colaborarea cu ceilalţi membri ai echipei?
A: „Cu scenografele Bianca și Sabina Veșteman sunt colegă de generație și am colaborat foarte intens în perioada masteratului de regie teatru. Pentru că ne cunoaștem destul de bine și avem încredere în ceea ce poate/știe fiecare, reușim să ne punem de acord destul de repede asupra unor decizii în ceea ce privește partea vizuală a spectacolului. Este prima data când colaborez cu Răzvan Apetrei și m-am bucurat să descopăr o atitudine profesionistă și matură atât în ceea ce privește alegerile muzicale, cât și alegerea echipei proiectului, în speță a distribuției. Din acest punct de vedere, mă bucură enorm și cred că este un mare avantaj faptul că avem oportunitatea de a forma o echipă din colegi de generații apropiate.”
Q: A fost nevoie sa iti adaptezi metoda de lucru cu actorii, avand în vedere că sunt performeri de teatru musical?
A: În această etapă de început (declarațiile au fost luate în perioada de repetiții, n.r.), mi se pare important să asimilez cât mai mult din datele fiecăruia pentru ca apoi să-i stimulez/motivez să își asume situațiile din spectacol și să vină cu propriile propuneri în lucru. Momentan, mă interesează așadar ca ei să înțeleagă situațiile, temele și relațiile dintre personaje și ulterior să reușim împreună să le traducem scenic într-un mod coerent și creativ. Chiar dacă sunt performeri de teatru muzical, nu îmi propun să aplic o metodă de lucru cu mult diferită față de modul în care lucrez cu actorii.”
Bianca și Sabina Veșteman sunt două scenografe tinere care iubesc artele spectacolului și care se completează reciproc la realizarea unui proiect. Ce aduce fiecare în această asociere?
Sabina: „Consider că partea creativă și cea logică se îmbină în procesul de lucru și de gândire al fiecăreia. Poate că diferența stă în faptul că eu mă exprim mai mult prin desen artistic, iar Bianca are la bază activitatea arhitecturală din studenție”
Bianca: „din punctul meu de vedere e un mic paradox aici: în ceea ce facem profesional, Sabina este mai artistă și eu mai tehnică. În viața cotidiană, Sabina este cea rațională și cu picioarele pe pământ, eu mai visătoare și nu atât de ancorată în realitate”.
Pentru spectacolul „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii ați imaginat, conform cu viziunea regizorală a Irinei Crăiță Mândră, un spațiu fantastic, bazat pe efecte vizuale speciale. Ce ne puteți spune despre asta?
Sabina: „eu și Bianca, după ce am vizitat spațiul sălii UnderGrant, ne-am propus ca pentru această scenografie – care conține momente fantastice – să construim un decor care să creeze iluzia unui spațiu impunător. Spațiul de joc în care va avea loc iubirea tinerească, naivă dintre Bastien și Bastienne pornește de la imaginea unei săli de lectură din școala la care cei doi sunt elevi. În momentul declanșării magiei, ne-am dorit să vedem spațiul real într-o altă formulă, deformat, extins, multiplicat, prin urmare spațiul acesta principal devine un spațiu al oglinzilor. ”
Spune-ne cate ceva despre folosirea simbolurilor și relația dintre costume și decor în „Bastien și Bastienne”
„Mărul constituie un simbol în acest spectacol, regizoarea Irina Crăiță-Mândră a venit cu această propunere de efect. Costumele contrastează nuanța deschisă, neutră a decorului, cele fantastice sunt într-o zonă celestă, inspirate și din perioada în care a trăit Mozart – secolul al XVIII-lea.”
Cât de importantă este scenografia în film sau în teatru?
Bianca: Scenografia are o importanță enormă, atât în film, cât și în teatru: Imaginează-ți niște actori care au un joc impecabil, dar au niște costume nepotrivite și sunt într-un decor care nu îi ajută. Nu îi crezi. Și cred că asta este ideea unui spectacol, să crezi în lucrurile pe care le vezi.
Care este metoda voastră de lucru?
Sabina: În primă fază lucrăm separat, fiecare are nevoie de liniște și organizare în studiul individual, apoi punem pe masă schițele și începem un fel de brainstorming. Etapa din urmă este cea în care lucrăm simultan pentru forma finală a decorului respectiv. E important pentru felul în care se leagă două lumi diferite. În materie de timp este iarăși un avantaj.
Ce vă inspiră atunci când creați?
Bianca : „Mă inspiră oamenii cu care lucrez, ceea ce visez noaptea, lucrurile pe care le citesc și pe care le văd, desenele Sabinei, emoțiile pe care le am în legătură cu un subiect pe care îl studiez”.
Sabina: „Inspirația este rezultatul impresiilor puternice pe care le adun din lectură, artă vizuală, muzică clasică, din aspecte ce țin de abordarea științifică și de spațiile înfățișate sub o notă distinctivă.”
Dirijorul Răzvan Apetrei vorbește despre opera „Bastien și Bastienne”, creația unui copil, pentru copii. Ce a făcut Mozart la numai 12 ani este „genial și sfânt”.
Ați adaptat, în limba română, libretul operei „Bastien și Bastienne”. Ați intervenit și din punct de vedere muzical? Dacă da, care au fost aceste intervenții?
„Din păcate nu există nici o ediție tipărită în limba română, ci doar câteva notații cu creionul în exemplarele care se regăsesc în biblioteca Universității Naționale de Muzică din București. Pornind de la acestea și cercetând cu mare atenție varianta originală în limba germană, precum și variante în limba engleză sau franceză, am încercat să adaptez textul în limba română la viziunea regizorală a spectacolului.”
„Din punct de vedere muzical, ceea ce a scris Mozart este genial și „sfânt”, deci nu aș fi avut cum să îndrăznesc să îl „corectez” pe marele creator vienez. Respectul meu pentru acest compozitor nu cunoaște margini. Intervențiile mele asupra textului muzical s-au rezumat la selectarea variantei optime de realizare a frazării (acolo unde partitura lasă loc la interpretări), a arcușelor, a ornamentelor etc., dar toate aceste opțiuni au fost în permanență racordate la intențiile compozitorului și la stilul epocii.”
„De asemenea, am optat pentru includerea recitativelor, care de cele mai multe ori sunt omise din interpretarea operei, fiind înlocuite cu pasaje vorbite. Consider că recitativele au un rol important, atât din punct de vedere tonal, cât și dramaturgic.”
Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, principalele calități ale acestei opere?
„Această operă se remarcă în primul rând prin genialitatea construcției muzicale. Este remarcabil cum un copil de 12 ani, vârsta pe care o avea Mozart când a scris această operă, a reușit să aibă o asemenea coerență și ingeniozitate creatoare.”
„Apoi este vorba de actualitatea subiectului operei, dovadă stând ușurința cu care am putut realiza aducerea în zilele noastre a acțiunii operei.”
În ce mod credeți că muzica acestei opere îi va atrage pe copii?
„În primul rând, spectacolul pe care noi îl propunem este creația unui copil, adresată copiilor. Copiii se vor regăsi în tipologia personajelor acestei opere, fiind vorba despre o poveste juvenilă de dragoste, care se petrece undeva la pragul trecerii dintre copilărie și maturitate a protagoniștilor. Putem spune chiar că acest spectacol surprinde un drum inițiatic.”
„Muzica genială, interpretarea remarcabilă a membrilor distribuției, surprinzătoarea viziune regizorală, care înglobează această oscilare între realitate și vis, mesajul educativ de promovare a lecturii care se desprinde din acest spectacol, suplețea și versatilitatea viziunii scenografice, spectaculozitatea proiecțiilor video sunt doar câteva coordonate care cred eu că vor face din acest spectacol o experiență de neuitat pentru publicul de toate vârstele și în special pentru copii.”
„Am bucuria și onoarea să colaborez pentru acest spectacol cu unii dintre cei mai talentați și promițători tineri cântăreți români ai momentului. Cu unii dintre ei am mai colaborat, cu ceilalți a fost o experiență nouă și încântătoare. Fiind cu toții tineri, la început de carieră, cred că am avut fiecare dintre noi multe de învățat unii de la ceilalți și, mai presus de toate, am avut ocazia să aducem la viață o muzică superbă. Ce poate fi mai frumos?”
Ce credeți că l-a inspirat pe micul Mozart atunci când a compus această operă?
„Istoria consemnează faptul că opera Bastien și Batienne a fost scrisă de Mozart la comandă și este de fapt o parodie la adresa unei opere franceze compusă de marele scriitor și filosof Jean Jacques Rousseau, care se pare că avea și preocupări muzicale. Muzica operei este inspirată din stilurile francez și german și din temele celebre care erau la modă în perioada respectivă. De asemenea, se pot identifica și influențe ale muzicii baroce, fapt ce conferă acestei opere o sonoritate specială.”
Vă atrage perspectiva de a vă dedica în calitate de dirijor muzicii de operă?
„De ceva vreme, pentru mine a devenit clar faptul că preocupările mele dirijorale se vor canaliza, cu prioritate, către muzica de operă și balet. În plus, doresc să promovez și să sprijin noua generație de intepreți care vrea să se specializeze în aceste genuri muzicale. Acesta este dezideratul căruia vreau să îi dedic întreaga mea carieră și viață și motivul principal pentru care am creat compania independentă Opera Clandestina.”
Ce alte lucrări de operă ale lui Mozart credeți că ar putea fi adaptate pentru copii?
„Am observat cu bucurie că în repertoriul Operei Comice pentru Copii se află deja o multitudine de opere mozartiene. Îmi vin în minte acum două lucrări mai puțin cunoscute ale lui Mozart, care ar merita o readucere la viață, precum opera Piatra filosofală (sau Insula fermecată), în acest caz putând fi speculată regizoral o parafrază a lumii vrăjitorilor și vrăjilor din seria Harry Potter, atât de apreciată astăzi de copii sau baletul Le petit riens (Micile nimicuri) o muzică extrem de încântătoare, care ar putea fi o mare sursă de inspirație pentru o viziune coregrafică adaptată copiilor.
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefonul mobil, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 14 septembrie, până la ora 18.00, la numărul de telefon 0753.431.421, cu mesajul VREAU LA SALONUL DE SCENOGRAFIE și vei primi automat 2 locuri la unul dintre cele două ateliere interactive din acest weekend!
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefonul mobil, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 14 septembrie, până la ora 18.00, la numărul de telefon 0753.431.421, cu mesajul VREAU LA SALONUL DE SCENOGRAFIE și vei primi automat 2 locuri la unul dintre cele două ateliere interactive din acest weekend!
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefonul mobil, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 13 septembrie, până la ora 18.00, la numărul de telefon 0753.431.421, cu mesajul VREAU LA FLAUTUL FERMECAT și vei primi automat 2 locuri la unul dintre spectacolele din acest weekend!
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefonul mobil, trimite un sms în cursul zilei de astăzi, 13 septembrie, până la ora 18.00, la numărul de telefon 0753.431.421, cu mesajul VREAU LA FLAUTUL FERMECAT și vei primi automat 2 locuri la unul dintre spectacolele din acest weekend!
Haideți să vorbim despre Imaginație! Sau despre mirajul unei povești bine spuse ori puse în scenă. Luați-vă copiii de mână și veniți să vă regăsiți în povești fără vârstă, acolo unde totul e fabulos și posibil. O lume în care ai voie, tu, matur, să te temi de balauri și vrăjitoare rele, dar poți să […]
Haideți să vorbim despre Imaginație! Sau despre mirajul unei povești bine spuse ori puse în scenă. Luați-vă copiii de mână și veniți să vă regăsiți în povești fără vârstă, acolo unde totul e fabulos și posibil. O lume în care ai voie, tu, matur, să te temi de balauri și vrăjitoare rele, dar poți să trăiești și libertatea curată de-a te bucura de zâne bune și întâmplări curajoase, cu final fericit, de fiecare dată.
Cât despre copilul tău… are la dispoziție peste 400 de spectacole de operă, operetă, teatru, balet, pantomimă, musicaluri, povești simfonice și spectacole interactive, care-l vor desprinde de cotidian și-l vor duce într-o lume magică, unde imposibilul devine posibil.
În perioada septembrie 2017 – iunie 2018, cei mici vor putea vedea, pe cele trei scene ale Operei Comice pentru Copii, 50 de spectacole diferite, dintre care 16 producții în premieră.
Stați să vedeți! Avem așa:
În Sala Mare, în premieră, vin personajele baletului “Lumea Păpușilor”, adaptare după “Coppelia”, în regia și coregrafia lui Cătălin Caracaș. Se va întâmpla în septembrie. Tot aici, din noiembrie în aprilie, alte 4 premiere vor fi puse în scenă: spectacolele de operetă “Noapte la Veneția” și “Crai Nou”, în regia maestrului Cristian Mihăilescu, musicalul “Cartea Junglei”, regizat de Antoaneta Cojocaru, și baletul “Albă ca Zăpada”, în regia și coregrafia lui Mihai Babușka.
Salonul Mozart este pregătit să găzduiască alte 5 producții noi, spectacole interactive: “Orchestra lui Nino” și “Cu Nino în România”, în regia Irinei Slate, spectacolele de operă “Arlechino și Colombina” și “Colombina se întoarce”, în regia Irinei Furdui. În plus, avem și trei spectacole interactiv de muzică medievală, prezentate de trupa Truverii.
La Sala UnderGrant, copiii îi vor întâlni, în premieră, pe Bastien și Bastienne din opera cu același nume, realizată de Irina Crăiță Mândra și Bianca și Sabina Veșteman, premiată în cadrul Concursului de proiecte “Stagiunea UnderGrant”. Lunile octombrie și noiembrie aduc pe scena Sălii UnderGrant baletul “Mirandolina”, în regia lui Mihai Babușka și spectacolul de teatru cu marionete “Onix sub Cerul Liber” – al doilea câștigător al “Stagiunii UnderGrant”, realizat de Ana Crăciun Lambru și Ioana Denisa Petre. În februarie, cei mici vor face cunoștință cu marele Caragiale, în spectacolul de teatru omonim, regizat de Gabriela Dumitru.
Cât despre producțiile deja cunoscute și îndrăgite de spectatorii noștri fideli, pe parcursul întregii stagiuni, vom relua operele “Flautul Fermecat”, “Hänsel și Gretel”, “Don Pasquale” și “Răpirea din Serai”, spectacolele de balet “Prințul Crab”, “Frumoasa Vasilisa”, “Spărgătorul de Nuci”, “Fetița cu Chibrituri”, “Pinocchio”, “Cenușăreasa”, “Jack și Vrejul de Fasole” și “Don Quijote”, musicalurile “Micuța Dorothy” și “Peter Pan”, toate la Sala Mare. Salonul Mozart readuce în fața micilor spectatori mult apreciatele spectacole de operă “Nino Arlechino” și “Directorul de Teatru”, poveștile simfonice “Petrică și Lupul” și “Viața lui Mozart” și spectacolele interactive “Cu Nino la Londra”, “Salonul de Musical”, “Salonul de Percuție” și “Salonul de Balet”. La Sala UnderGrant, vă propunem o reîntâlnire cu “Trilogia Creangă 180”, lansată în stagiunea trecută, în regia Gabrielei Dumitru, mai exact, musicalurile “Punguța cu Doi Bani”, “Ivan Turbincă” și “Harap Alb”.
Opera Comică pentru Copii este o instituție publică de cultură, aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, condusă din anul 2014 de către soprana Felicia Filip. Unică în lume prin segmentul de public căruia i se adresează, Opera Comică pentru Copii are lunar peste 10 000 de spectatori.
Așadar, nu vă puneți de-o parte nevoia de mirare, de uimire și încântare după care tânjește, deseori, copilul din noi și, mai ales, nu privați copiii de magia unui spectacol total al bucuriei de a trăi poveștile, un puzzle cu multe alte spectacole. Și asta, pentru că, iată: „Copilăria este lumea miracolului și a magiei. Ea se termină în momentul în care lucrurile încetează să mai fie uluitoare.” – Eugen Ionescu
Biroul de presă,
Opera Comică pentru Copii
12 septembrie 2017
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii deschide stagiunea în Sala UnderGrant cu premiera operei ‘Bastien și Bastienne’ de Wolfgang Amadeus Mozart, care va avea loc pe 16 și 17 septembrie, de la orele 18:30, respectiv 10:00. Spectacolul este pus în scenă de o echipă tânără de creație — dirijorul Răzvan Apetrei, regizoarea Irina Crăiță-Mândră […]
Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii deschide stagiunea în Sala UnderGrant cu premiera operei ‘Bastien și Bastienne’ de Wolfgang Amadeus Mozart, care va avea loc pe 16 și 17 septembrie, de la orele 18:30, respectiv 10:00. Spectacolul este pus în scenă de o echipă tânără de creație — dirijorul Răzvan Apetrei, regizoarea Irina Crăiță-Mândră și scenografele Bianca și Sabina Veșteman — acesta fiind primul din seria celor trei proiecte câștigătoare ale concursului pentru tinerii creatori ‘Stagiunea UnderGrant’ desfășurat toamna trecută la Opera Comică pentru Copii.
În ‘Bastien și Bastienne’, peisajul pastoral din opera lui Mozart se transformă într-o sală de lectură, unde cele două personaje principale sunt colegi de școală. Lumea lor se intersectează cu cea a imaginației, iar povestea de iubire care se naște între cei doi tineri este pusă la încercare de un vrăjitor dintr-o lume fantastică. Subiectul operei ‘Bastien și Bastienne’ este inspirat de o parodie la interludiul ‘Ghicitorul satului’, lucrare compusă de filosoful Jean Jacques Rousseau, care a fost una dintre cele mai de succes lucrări muzicale din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea la Academia Regală de Muzică din Paris, ulterior Opera din Paris.
Pentru spectacolul ‘Bastien și Bastienne’, scenografele Bianca și Sabina Veșteman au imaginat, conform cu viziunea regizorală a Irinei Crăiță-Mândră, un spațiu fantastic, bazat pe efecte vizuale speciale. Sabina Veșteman spune: ‘Eu și Bianca, după ce am vizitat spațiul sălii UnderGrant, ne-am propus ca pentru această scenografie să construim un decor care să creeze iluzia unui spațiu impunător. Spațiul de joc în care va avea loc iubirea tinerească, naivă dintre Bastien și Bastienne pornește de la imaginea unei săli de lectură din școala la care cei doi sunt elevi. În momentul declanșării magiei, ne-am dorit să vedem spațiul real într-o altă formulă, deformat, extins, multiplicat, prin urmare spațiul acesta principal devine un spațiu al oglinzilor.’
Pe parcursul stagiunii, micii spectatori vor putea vedea la Sala UnderGrant și celelalte două producții câștigătoare ale concursului pentru tinerii creatori. Primul este spectacolul original cu marionete ‘Onix și Barton’, realizat de Ana Crăciun Lambru și Ioana Denisa Petre, a cărui premieră va avea loc pe 2 și 3 decembrie. În aprilie 2018 se va juca, în premieră, piesa de teatru ‘Aventurile rățoiului Adalbert’ realizată de Alina Manole, Amalia Olaru și Hermina Stănciulescu.
Stagiunea UnderGrant 2017-2018 cuprinde și alte spectacole puse în scenă, în premieră, la Opera Comică pentru Copii: spectacolele de balet ‘Mirandolina’ și ‘Fata babei și Fata moșului’, ambele creații ale coregrafului Mihai Babușka, și piesa de teatru ‘Caragiale pentru copii’ semnată de regizoarea Gabriela Dumitru. Pe scena Sălii UnderGrant copiii se vor putea întâlni și cu poveștile deja consacrate din stagiunea trecută: musicalurile ‘Punguța cu doi bani’, ‘Ivan Turbincă’ și Harap din ‘Trilogia Creangă 180’, baletul ‘Eliza, micuța florăreasă’ și spectacolul de pantomimă ‘Lunatici’.
Opera Comică pentru Copii este o instituție publică de cultură aflată în subordinea Consiliului General al Municipiului București, condusă din anul 2014 de către soprana Felicia Filip. Unică în lume prin segmentul de public căruia i se adresează, Opera Comică pentru Copii are lunar peste 10 000 de spectatori. Pentru stagiunea 2017-2018 sunt programate deja peste 500 de reprezentații, dintre care 16 premiere.
Biroul de presă,
Opera Comică pentru Copii
11 septembrie 2017
În weekend avem 6 spectacole! TU, ce alegi? ”Bastien și Bastienne” (PREMIERĂ), Sala UnderGrant, sâmbătă 18.30 și duminică 10.00, https://www.bilete.ro/bastien-premiera/ ”Flautul fermecat”, Sala Mare, sâmbătă 17.00, duminică 11.00, https://www.bilete.ro/flautul-fermecat/ ”Salonul de scenografie”, Salon Mozart, sâmbătă și duminică de la 10.00, https://www.bilete.ro/salonul-de-scenografie/
În weekend avem 6 spectacole! TU, ce alegi?
”Bastien și Bastienne” (PREMIERĂ), Sala UnderGrant, sâmbătă 18.30 și duminică 10.00, https://www.bilete.ro/bastien-premiera/
”Flautul fermecat”, Sala Mare, sâmbătă 17.00, duminică 11.00, https://www.bilete.ro/flautul-fermecat/
”Salonul de scenografie”, Salon Mozart, sâmbătă și duminică de la 10.00, https://www.bilete.ro/salonul-de-scenografie/
Vacanța s-a terminat și copiii se întorc la joacă în grădinițe, pe băncile școlii sau la Opera Comică, singurul teatru muzical destinat lor. Opera Comică pentru Copii i-a primit ca de obicei cu brațele deschise la primul spectacol din stagiunea 2017/2018, sâmbătă, 9 septembrie, de la ora 17.00. Nici n-au pătruns bine pe ușile larg […]
Vacanța s-a terminat și copiii se întorc la joacă în grădinițe, pe băncile școlii sau la Opera Comică, singurul teatru muzical destinat lor. Opera Comică pentru Copii i-a primit ca de obicei cu brațele deschise la primul spectacol din stagiunea 2017/2018, sâmbătă, 9 septembrie, de la ora 17.00. Nici n-au pătruns bine pe ușile larg deschise ale teatrului, că micii spectatori și adulții care-i însoțeau s-au trezit într-o pădure magică, amenajată de teatru la fiecare reprezentație a spectacolului de operă „Flautul fermecat”. Au cercetat desigur acest spațiu magic și au făcut fotografii, apoi au intrat în sală să-i cunoască pe eroii operei „Flautul fermecat” de Wolfgang Amadeus Mozart, una dintre cele mai frumoase lucrări muzicale compuse vreodată.
Spectacolul „Flautul fermecat”, creație a regizorului Cristian Mihăilescu, cu ajutorul scenografei Viorica Petrovici și al coregrafului Cătălin Caracaș are toate ingredientele unui basm cu zâne și conține toată magia specifică artei teatrului. Astfel, în spectacol se folosesc efecte impresionante de lumini și proiecții, scena rotativă numită turnantă, costume colorate și cu scânteieri de cristal. Povestea este simplă, iar mesajele ei sunt menite să pătrundă până în adâncul sufletului oricărui tip de spectator.
Sâmbătă, pe scenă l-am văzut pe Prințul Tamino (tenorul Gjerji Mani) scăpat de un balaur de către supusele Reginei Nopții. Aceasta (soprana Rodica Anghelescu) pretinde că preotul Sarastro (bas-baritonul Daniel Pascariu) i-ar fi răpit fiica, frumoasa Pamina (soprana Raluca Oprea). Desigur că prințul va pleca să o salveze, ajutat de spirite bune sub formă de copii și de o ființă jumătate om-jumătate pasăre, Papageno, care își caută și el marea iubire. Ei ajung la templul lui Sarastro, unde sunt înconjurați de animale sălbatice, interpretate de balerini ai Operei Comice, fiare care se dovedesc a fi mai degrabă simpatice decât înfiorătoare și care fac cunoștință și cu spectatorii. În continuare, descoperim însă că Pamina nu este prizoniera lui Sarastro, ci a lui Monostatos (Valentin Racoveanu), care vrea să o ia de soție cu forța. Și, ca în orice poveste care se termină cu bine, după grele încercări la care Tamino se lasă supus ca să fie demn de mâna fetei, regatul luminii, stăpânit de Sarastro, va învinge forțele întunericului.
Opera lui Wolfgang Amadeus Mozart, de fapt un singspiel (gen precursor al operetei) a fost transformată din punct de vedere muzical și ca text la Opera Comică special pentru copii și tineri. Având în vedere că Mozart a fost membru al masoneriei, se pare că lucrarea conține mesaje și simboluri din această zonă, de aceea regizorii accentuează adesea aceste aspecte în pofida unor idei simple, dar mult mai valoroase, asupra cărora s-a concentrat regizorul Cristian Mihăilescu. În acest fel, spectatorii, mai ales cei mici, rețin cu ajutorul poveștii de la Opera Comică idei esențiale pentru educația lor: minciuna va fi mereu pedepsită, pentru a obține ceva trebuie răbdare și reținere, curajul înseamnă și stăruință, iar adevărul, binele și frumosul trebuie întotdeauna să învingă.
Bineînțeles că la Opera Comică nu trebuie să lipsească dintr-un spectacol și accentele de umor. Ele au fost asigurate sâmbătă de Papageno (baritonul Fang Shuang) și de iubita lui, Papagena (soprana Oana Șerban) prin celebra scenă în care ea, fiind transformată într-o bătrânică, îl convinge să o ia de soție, iar după ce acesta acceptă este preschimbată într-o frumoasă femeie – pasăre. Acest fragment a fost completat de spectatori sâmbătă, când copiii, întrebați dacă sunt de acord ca Papageno să se însoare cu bătrânica, au răspuns majoritar „nu!”. Poate cel mai frumos moment al spectacolului este apariția puilor de pasăre, viitorii copii ai celor doi, papaghenuții. Sunt micii balerini pregătiți de profesoara Jaqueline Bratu la studioul de balet pentru copii „Jaqueline”. Un alt personaj comic este Monostatos, care caricaturizează un personaj negativ desprins parcă din desenele animate de azi, completat de doamnele Reginei Nopții, trei zâne înarmate cu sulițe și pregătite mereu de luptă.
Muzică clasică redată cu pasiune de mica orchestră a teatrului (sub bagheta dirijorului Gheorghe Iliuță), personaje simpatice în costume de vis, decoruri practice și impresionante, toate aceste vrăjitorii pe care numai arta le poate oferi fac parte din magia spectacolului „Flautul fermecat” de la Opera Comică pentru Copii. El reprezintă o incursiune într-o lume misterioasă și fascinantă pentru orice spectator, deoarece fiecare desprinde din această poveste muzicală, spusă cu sinceritate și credință de către realizatori și interpreți, mesaje limpezi, care pot părea simple, dar simplitatea lor nu le scade din valoare.
Iulia-Toea Mureșan
V-a fost dor de noi? Nouă, foarte tare! Abia așteptăm să ne revedem! Ultimele bilete disponibile pentru deschiderea stagiunii la Opera Comică pentru Copii, aici: https://www.bilete.ro/flautul-fermecat/
Campania “Bilet în așteptare” este destinată copiilor din mediile defavorizate. Oricine dorește să împărtășească bucuria vizionării unui spectacol la Opera Comică pentru Copii este invitat să achiziționeze bilete “în așteptare”, disponibile online și la casa de bilete. La fiecare asemenea bilet, Opera Comica pentru Copii oferă încă unul și astfel dăruim împreună copiilor instituționalizați sau […]
Campania “Bilet în așteptare” este destinată copiilor din mediile defavorizate. Oricine dorește să împărtășească bucuria vizionării unui spectacol la Opera Comică pentru Copii este invitat să achiziționeze bilete “în așteptare”, disponibile online și la casa de bilete. La fiecare asemenea bilet, Opera Comica pentru Copii oferă încă unul și astfel dăruim împreună copiilor instituționalizați sau cu probleme de sănătate ocazia de a vedea spectacole pe parcursul întregii stagiuni. Stagiunea trecută am avut 2000 de bilete achiziționate de către spectatori generoși, astfel că peste 4000 de copii din medii defavorizate au ajuns la spectacolele noastre, unii chiar pentru prima dată în viață.
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefon, trimite în cursul zilei de astăzi, 7 septembrie, până la ora 19, un sms la numărul de telefon 0753431421 cu mesajul „Vreau la OCC” și vei primi o invitație cu două locuri la una dintre reprezentațiile spectacolului ”Flautul fermecat”, cu care începem stagiunea! Te așteptăm cu mare drag!
Dacă ai instalată aplicația OCC pe telefon, trimite în cursul zilei de astăzi, 7 septembrie, până la ora 19, un sms la numărul de telefon 0753431421 cu mesajul „Vreau la OCC” și vei primi o invitație cu două locuri la una dintre reprezentațiile spectacolului ”Flautul fermecat”, cu care începem stagiunea!
Te așteptăm cu mare drag!