Un musical marca Andrew Lloyd Webber; chiar dacă s-a folosit de liniile melodice ale filmului, compozitorul a avut suficientă imaginație, încât să creeze câteva bucăți muzicale special pentru acest show. O pledoarie excelentă pentru rock și istoria muzicii, pentru genul muzical și locul lui în marea carte a istoriei muzicii universale. Așa cum a fost gândit musicalul, dincolo de omagiile evidente pentru marile staruri ale genului – Freddy Mercury, Ozzie Osbourne, Jimi Hendrix, Mick Jagger și Robert Plant – devine cea mai bună pledoarie pentru educația muzicală a celor mici. Un musical creat special pentru copii, care sunt din ce în ce mai asaltați de muzică de proastă calitate, mixată și departe de orice originalitate. School of Rock este școala de rock, dar și școala de muzică, căci a fi elev al școlii respective înseamnă a învăța cu și despre muzica bună (a se citi rock). Ritmurile de rock n-au cum să nu cucerească pe cei mici, care se lasă pradă valurilor de adrenalină și ajung să fredoneze odată cu artiștii pasaje muzicale și refrene. Ei ies din sală energizați și binedispuși, dornici să împărtășească cu părinții cunoștințe și impresii despre muzicile rock. Weber a avut grijă să introducă în scenă mai multe stiluri de rock, să atragă astfel atenția că rockul în sine e un stil muzical complex, care nu e chiar ușor de abordat, cere și cultură muzicală, dar și niște abilități tehnice specifice.
School of Rock este un musical cu o distribuție numeroasă, rolurile fiind atât pentru copii, cât și pentru adulți. Practic, vorbim despre două distribuții care se întâlnesc în același spectacol. Opera Comică pentru Copii a plusat și a lucrat spectacolul cu două distribuții, deci cu două rânduri de actori adulți și copii. Un efort imens, dar care pare că a dat roade. Așa cum am văzut eu spectacolul, în distribuția cu Ovidiu Anton în rolul lui Dewey, are toate șansele să devină un succes de casă. Chiar dacă Ovidiu Anton și mulți alții din distribuție nu sunt actori de meserie, ei suplinesc excelent cu vocile, cântând foarte bine partiturile și abordând fără frică pasajele grele și foarte grele din punct de vedere tehnic. Copiii suplinesc lipsa de experiență prin dezinvoltură și inocență, castingul acestora s-a făcut destul de atent, în sensul că fiecare copil și-a găsit locul în distribuție, nu există roluri mai puțin bune decât altele. Chiar dacă o parte dintre ei au fost emoționați și s-a văzut asta la nivel de gesturi și comunicare interpersonală, per ansamblu spectacolul a avut dinamică și ritm.
Marele atu al spectacolului de la Opera Comică pentru Copii este scenografia, una îndrăzneață, care se folosește din plin de tehnică și inovație, astfel încât să imprime dinamism întregului construct spectacular. Nu există timpi morți – chiar dacă a doua parte a spectacolului a fost mai lentă ca ritm, se simțea oboseala, mai ales la copii -, personajele intră din sală pe scenă, așa cum fac adevăratele staruri rock; showul de lumini este „bestial” și recreează atmosfera de concert rock în stil grande. Vladimir Turturică – scenograful spectacolului – n-a făcut deloc economie la mijloacele tehnice folosite, dar nici n-a abuzat de ele, astfel încât personajele au rămas în centrul atenției. Scena rotativă susține excelent schimbarea de decor specifică fiecărei scene în parte – acțiunea se petrece când în sala de clasă, când în cancelarie, când în club etc. –, iar fosa unde în mod obișnuit stătea orchestra devine acum o mare trapă, de unde se ridică și coboară camera lui Dewey sau alte locuri specifice. O scenografie gândită milimetric, atât pe verticală, cât și pe orizontală, fiecare centimetru de scenă este folosit la maxim, căci altfel personajele n-ar fi încăput toate în scenele de final. În acest decor mobil, copiii se mișcă firesc, și-au exersat intrările și au nimerit sincronurile, inclusiv pe cele cu adulții. Se intră la timp pe fiecare bucată muzicală și n-au prea existat ratări.
Emil Pantelimon, regizorul spectacolului, a riscat enorm asumându-și regia acestui musical atât de dificil de montat, din toate punctele de vedere. Dar a riscat și a câștigat. Chiar dacă pe alocuri se simte în continuare lipsa unei pregătiri inițiale solide în ceea ce privește partea de actorie, regizorul a știut să-și aleagă distribuția și să mizeze pentru fiecare interpret în parte pe calitățile cerute de rol. Se simte aici pasiunea și experiența acumulată în anii de lucru cu corul de cameră Madrigal. Nu-i este frică de distribuțiile foarte numeroase, și le asumă și le gândește minuțios, astfel încât spectacolul per ansamblu să fie reușit.
Un spectacol recomandat copiilor de peste 7 ani și este bine să se țină cont de acest aspect, pentru că e un spectacol cu mulți decibeli, dar și cu pauză. Chiar dacă muzica este excelentă și antrenantă, cei de vârste foarte mici pot deveni nervoși și foarte agitați. Pe de altă parte, stroboscoapele și showul de lumini nu sunt nici ele recomandate copiilor mai mici de 7 – 8 ani. Fiindcă este un musical care pune problema educației (muzicale), atunci e bine să începem această educație luând în calcul toate recomandările organizatorilor, care au ținut cont de toate aspectele, reușind să aducă în fața iubitorilor de muzică unul dintre cele mai antrenante musicaluri văzute pe scenele românești în ultimii ani.
School of Rock este despre rock, despre pasiune, muzică și dragoste, despre relația dintre copii și părinți, despre titanii muzicii rock și încă despre alte câteva lucruri, pe care merită să le descoperiți singuri vizionând spectacolul propus de Opera Comică pentru Copii.
Echipa de producție
Alexandru Ilie – conducere muzicală
Vladimir Turturica – scenografie
Cezara Blioju – coregrafie
Teodora Jaworski – conducere muzicală copii
Irina Furdui – asistent regie
Sabina Chirilă – asistent coregrafie
Valentin Racoveanu – director casting
Alina Gânj – traducere și adaptare
English Kids Academy pregătire pronunție și dicție
Distribuția:
Dewey – Ovidiu Anton / Mihai Mitrea
Ned – Andrei Mihalcea / Bogdan Podlovski
Rosalie – Mădălina Constantinescu / Călina Epuran
Patty – Teodora Calagiu / Sidonia Doica / Cristiana Ioniță.
Alături de interpreții adulți evoluează pe scenă și copiii:
Zack – David Blaj / Eric Obae
Freddy – Andrei Borșan / Daniel Varga
Lawrence – Alexandru Crăciun / Radu Enache / Anastasia Țântea
Billy – Sara Ardeleanu / Tudor Enache
Mason – Emma Donciu / Elena Ecaterina Matei
James – Bianca Dumitru / Natalia Ogăraru
Summer – Adelina Baicu / Charlize Maalouf / Alexandra Mihai / Maria Clara Postelnicu
Tomika – Natalia Constantinescu / Ana Marinescu / Maria Răducanu / Mara Săceanu
Katie – Iustina Soare / Ioana Vedeș
Shonelle – Adelina Baicu / Natalia Constantinescu / Charlize Maalouf / Ana Marinescu
Marcy – Alexandra Bârliba / Raluca Tudor
Alicia – Sabrina Movilă / Sara Andreea Pupăză / Alessia Titișan
Paige – Daria Enăchescu / Diana Oprea / Dina Stanciu / Diana Stoica
Dakota – Diana Dancu / Raisa Gogu / Iarina Popescu / Daria Teodor
Sophie – Alexandra Mihai / Maria Clara Postelnicu / Andreea Roșu
Madison – Amalia Niculiță / Maria Răducanu / Mara Săceanu