Regizoarea Irina Crăiță-Mândră despre spectacolul „Bastien și Bastienne”
Am pătruns în culisele producției „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii și am aflat de la regizoarea Irina Crăiță-Mândră câteva detalii de culise. Proiectul „Bastien și Bastienne” se numără printre cele trei câștigătoare ale concursului „Stagiunea UnderGrant” inițiat de către Opera Comică pentru Copii.
Q: Ce te-a motivat să participi la concursul lansat de Opera Comică pentru Copii?
A: „Mă tenta de ceva timp ideea de a regiza un spectacol de operă, însă propunerea concretă de a participa la acest concurs cu opera „Bastien și Bastienne” a venit din partea dirijorului Răzvan Apetrei. Ulterior, am descoperit în această operă compusă de către Mozart la vârsta de numai doisprezece ani teme foarte puternice care relevă o cunoaștere fascinant de matură a naturii umane. Aceste aspecte m-au intrigat și sensibilizat din ce în ce mai mult – pe măsură ce le aprofundam sensurile – așa încât mi-am dorit ca măcar o parte dintre acestea să ajungă la public așa cum le-am perceput eu”, mărturisește ea.
Q: Care este concepția ta regizorală asupra operei lui Mozart?
A:„Influența vrăjitorului Colas asupra relației dintre Bastien și Bastienne mi s-a părut extrem de ofertantă din punct de vedere scenic și în același timp un pretext de a naufragia pe un tărâm al inocenței și al imaginației specific copiilor. Mai mult decât atât, m-a provocat ideea de a adapta povestea celor doi îndrăgostiți la un context actual și totodată de a-i valorifica hazul pentru un public format în majoritate din copii.”
Q: Opera „Bastien și Bastienne” este adesea considerată, datorită subiectului, o pastorală. Care este viziunea ta?
A: „Conștientizând necesitatea poveștilor, a muzicii, a artei pentru a ne înțelege propria natură și ulterior, educa și dezvolta spiritual, mi-am propus să creez un univers poetic care funcționează după cu totul alte reguli. Orice este posibil dacă ne eliberăm imaginația. Literatura și filmele science-fiction pentru copii, precum și desenele sau benzile animate au fost unele dintre elementele care au contribuit treptat la formarea concepției regizorale.” Pentru ea, scopul spectacolului, atât pentru copii, cât și pentru adulții din public este unul educativ și „eliberator” pentru că imaginația presupune capacitatea de a fi liber.
Q: Cu ce idee ţi-ai dori să plece spectatorii după vizionarea acestui spectacol?
A: „Mi-aș dori în primul rând ca adulții să încerce să fie prezenți cu adevărat la acest spectacol, măcar pentru câteva clipe; cu alte cuvinte să nu se îngrijoreze dacă se simt furați de poveste. Copiii ar trebui să se simtă stimulați să-și exerseze în permanență imaginația și mai ales să înțeleagă că arta îi poate ajuta să găsească unele răspunsuri la experiențele și stările cu care se confruntă.”
Q: Pentru tine/dumneavoastră este prima experienţă de regizor de teatru musical. Cum ai primit această provocare?
A: „Regia de operă implică de exemplu un proces de lucru diferit, iar una dintre deosebiri ar fi luarea deciziilor și fixarea situațiilor dramatice mult mai rapid decât în cazul unui spectacol de teatru. În același timp, construcția situațiilor trebuie să se plieze pe cerințele muzicale ale partiturii, așa încât schimbările și implicit mișcarea interpreților trebuie să aibă o justificare muzicală. Totodată, personajele create și reacțiile lor nu sunt atât de fin psihologizate precum în teatrul dramatic. Pentru mine, fie că lucrez la un spectacol de teatru sau unul de operă, este vital ca tot ceea ce fac să fie adevărat și sincer.”
Q: Ce ne poţi spune despre colaborarea cu ceilalţi membri ai echipei?
A: „Cu scenografele Bianca și Sabina Veșteman sunt colegă de generație și am colaborat foarte intens în perioada masteratului de regie teatru. Pentru că ne cunoaștem destul de bine și avem încredere în ceea ce poate/știe fiecare, reușim să ne punem de acord destul de repede asupra unor decizii în ceea ce privește partea vizuală a spectacolului. Este prima data când colaborez cu Răzvan Apetrei și m-am bucurat să descopăr o atitudine profesionistă și matură atât în ceea ce privește alegerile muzicale, cât și alegerea echipei proiectului, în speță a distribuției. Din acest punct de vedere, mă bucură enorm și cred că este un mare avantaj faptul că avem oportunitatea de a forma o echipă din colegi de generații apropiate.”
Q: A fost nevoie sa iti adaptezi metoda de lucru cu actorii, avand în vedere că sunt performeri de teatru musical?
A: În această etapă de început (declarațiile au fost luate în perioada de repetiții, n.r.), mi se pare important să asimilez cât mai mult din datele fiecăruia pentru ca apoi să-i stimulez/motivez să își asume situațiile din spectacol și să vină cu propriile propuneri în lucru. Momentan, mă interesează așadar ca ei să înțeleagă situațiile, temele și relațiile dintre personaje și ulterior să reușim împreună să le traducem scenic într-un mod coerent și creativ. Chiar dacă sunt performeri de teatru muzical, nu îmi propun să aplic o metodă de lucru cu mult diferită față de modul în care lucrez cu actorii.”
Bianca și Sabina Veșteman despre scenografie și spectacolul „Bastien și Bastienne”
Bianca și Sabina Veșteman sunt două scenografe tinere care iubesc artele spectacolului și care se completează reciproc la realizarea unui proiect. Ce aduce fiecare în această asociere?
Sabina: „Consider că partea creativă și cea logică se îmbină în procesul de lucru și de gândire al fiecăreia. Poate că diferența stă în faptul că eu mă exprim mai mult prin desen artistic, iar Bianca are la bază activitatea arhitecturală din studenție”
Bianca: „din punctul meu de vedere e un mic paradox aici: în ceea ce facem profesional, Sabina este mai artistă și eu mai tehnică. În viața cotidiană, Sabina este cea rațională și cu picioarele pe pământ, eu mai visătoare și nu atât de ancorată în realitate”.
Pentru spectacolul „Bastien și Bastienne” de la Opera Comică pentru Copii ați imaginat, conform cu viziunea regizorală a Irinei Crăiță Mândră, un spațiu fantastic, bazat pe efecte vizuale speciale. Ce ne puteți spune despre asta?
Sabina: „eu și Bianca, după ce am vizitat spațiul sălii UnderGrant, ne-am propus ca pentru această scenografie – care conține momente fantastice – să construim un decor care să creeze iluzia unui spațiu impunător. Spațiul de joc în care va avea loc iubirea tinerească, naivă dintre Bastien și Bastienne pornește de la imaginea unei săli de lectură din școala la care cei doi sunt elevi. În momentul declanșării magiei, ne-am dorit să vedem spațiul real într-o altă formulă, deformat, extins, multiplicat, prin urmare spațiul acesta principal devine un spațiu al oglinzilor. ”
Spune-ne cate ceva despre folosirea simbolurilor și relația dintre costume și decor în „Bastien și Bastienne”
„Mărul constituie un simbol în acest spectacol, regizoarea Irina Crăiță-Mândră a venit cu această propunere de efect. Costumele contrastează nuanța deschisă, neutră a decorului, cele fantastice sunt într-o zonă celestă, inspirate și din perioada în care a trăit Mozart – secolul al XVIII-lea.”
Cât de importantă este scenografia în film sau în teatru?
Bianca: Scenografia are o importanță enormă, atât în film, cât și în teatru: Imaginează-ți niște actori care au un joc impecabil, dar au niște costume nepotrivite și sunt într-un decor care nu îi ajută. Nu îi crezi. Și cred că asta este ideea unui spectacol, să crezi în lucrurile pe care le vezi.
Care este metoda voastră de lucru?
Sabina: În primă fază lucrăm separat, fiecare are nevoie de liniște și organizare în studiul individual, apoi punem pe masă schițele și începem un fel de brainstorming. Etapa din urmă este cea în care lucrăm simultan pentru forma finală a decorului respectiv. E important pentru felul în care se leagă două lumi diferite. În materie de timp este iarăși un avantaj.
Ce vă inspiră atunci când creați?
Bianca : „Mă inspiră oamenii cu care lucrez, ceea ce visez noaptea, lucrurile pe care le citesc și pe care le văd, desenele Sabinei, emoțiile pe care le am în legătură cu un subiect pe care îl studiez”.
Sabina: „Inspirația este rezultatul impresiilor puternice pe care le adun din lectură, artă vizuală, muzică clasică, din aspecte ce țin de abordarea științifică și de spațiile înfățișate sub o notă distinctivă.”
De vorbă cu dirijorul Răzvan Apetrei despre „Bastien și Bastienne”
Dirijorul Răzvan Apetrei vorbește despre opera „Bastien și Bastienne”, creația unui copil, pentru copii. Ce a făcut Mozart la numai 12 ani este „genial și sfânt”.
Ați adaptat, în limba română, libretul operei „Bastien și Bastienne”. Ați intervenit și din punct de vedere muzical? Dacă da, care au fost aceste intervenții?
„Din păcate nu există nici o ediție tipărită în limba română, ci doar câteva notații cu creionul în exemplarele care se regăsesc în biblioteca Universității Naționale de Muzică din București. Pornind de la acestea și cercetând cu mare atenție varianta originală în limba germană, precum și variante în limba engleză sau franceză, am încercat să adaptez textul în limba română la viziunea regizorală a spectacolului.”
„Din punct de vedere muzical, ceea ce a scris Mozart este genial și „sfânt”, deci nu aș fi avut cum să îndrăznesc să îl „corectez” pe marele creator vienez. Respectul meu pentru acest compozitor nu cunoaște margini. Intervențiile mele asupra textului muzical s-au rezumat la selectarea variantei optime de realizare a frazării (acolo unde partitura lasă loc la interpretări), a arcușelor, a ornamentelor etc., dar toate aceste opțiuni au fost în permanență racordate la intențiile compozitorului și la stilul epocii.”
„De asemenea, am optat pentru includerea recitativelor, care de cele mai multe ori sunt omise din interpretarea operei, fiind înlocuite cu pasaje vorbite. Consider că recitativele au un rol important, atât din punct de vedere tonal, cât și dramaturgic.”
Care sunt, din punctul dumneavoastră de vedere, principalele calități ale acestei opere?
„Această operă se remarcă în primul rând prin genialitatea construcției muzicale. Este remarcabil cum un copil de 12 ani, vârsta pe care o avea Mozart când a scris această operă, a reușit să aibă o asemenea coerență și ingeniozitate creatoare.”
„Apoi este vorba de actualitatea subiectului operei, dovadă stând ușurința cu care am putut realiza aducerea în zilele noastre a acțiunii operei.”
În ce mod credeți că muzica acestei opere îi va atrage pe copii?
„În primul rând, spectacolul pe care noi îl propunem este creația unui copil, adresată copiilor. Copiii se vor regăsi în tipologia personajelor acestei opere, fiind vorba despre o poveste juvenilă de dragoste, care se petrece undeva la pragul trecerii dintre copilărie și maturitate a protagoniștilor. Putem spune chiar că acest spectacol surprinde un drum inițiatic.”
„Muzica genială, interpretarea remarcabilă a membrilor distribuției, surprinzătoarea viziune regizorală, care înglobează această oscilare între realitate și vis, mesajul educativ de promovare a lecturii care se desprinde din acest spectacol, suplețea și versatilitatea viziunii scenografice, spectaculozitatea proiecțiilor video sunt doar câteva coordonate care cred eu că vor face din acest spectacol o experiență de neuitat pentru publicul de toate vârstele și în special pentru copii.”
„Am bucuria și onoarea să colaborez pentru acest spectacol cu unii dintre cei mai talentați și promițători tineri cântăreți români ai momentului. Cu unii dintre ei am mai colaborat, cu ceilalți a fost o experiență nouă și încântătoare. Fiind cu toții tineri, la început de carieră, cred că am avut fiecare dintre noi multe de învățat unii de la ceilalți și, mai presus de toate, am avut ocazia să aducem la viață o muzică superbă. Ce poate fi mai frumos?”
Ce credeți că l-a inspirat pe micul Mozart atunci când a compus această operă?
„Istoria consemnează faptul că opera Bastien și Batienne a fost scrisă de Mozart la comandă și este de fapt o parodie la adresa unei opere franceze compusă de marele scriitor și filosof Jean Jacques Rousseau, care se pare că avea și preocupări muzicale. Muzica operei este inspirată din stilurile francez și german și din temele celebre care erau la modă în perioada respectivă. De asemenea, se pot identifica și influențe ale muzicii baroce, fapt ce conferă acestei opere o sonoritate specială.”
Vă atrage perspectiva de a vă dedica în calitate de dirijor muzicii de operă?
„De ceva vreme, pentru mine a devenit clar faptul că preocupările mele dirijorale se vor canaliza, cu prioritate, către muzica de operă și balet. În plus, doresc să promovez și să sprijin noua generație de intepreți care vrea să se specializeze în aceste genuri muzicale. Acesta este dezideratul căruia vreau să îi dedic întreaga mea carieră și viață și motivul principal pentru care am creat compania independentă Opera Clandestina.”
Ce alte lucrări de operă ale lui Mozart credeți că ar putea fi adaptate pentru copii?
„Am observat cu bucurie că în repertoriul Operei Comice pentru Copii se află deja o multitudine de opere mozartiene. Îmi vin în minte acum două lucrări mai puțin cunoscute ale lui Mozart, care ar merita o readucere la viață, precum opera Piatra filosofală (sau Insula fermecată), în acest caz putând fi speculată regizoral o parafrază a lumii vrăjitorilor și vrăjilor din seria Harry Potter, atât de apreciată astăzi de copii sau baletul Le petit riens (Micile nimicuri) o muzică extrem de încântătoare, care ar putea fi o mare sursă de inspirație pentru o viziune coregrafică adaptată copiilor.