Trei zile în compania muzicii de calitate sunt prea puține pentru un iubitor adevărat de muzică. Din păcate doar trei zile magice a durat un vis frumos, un vis romantic prefăcut în muzică de mari artiști ai lumii. Ultima zi a acestui mini-festival organizat de Opera Comică pentru Copii, care a conținut numai trei concerte, desfășurate la Teatrul Odeon, a dovedit că muzica de cameră nu este cu nimic mai prejos ca gen de spectacol decât o operă sau un concert simfonic. Există bijuterii ale acesteia care sunt pe nedrept trecute cu vederea și numai un festival de acest gen le poate scoate la lumină.
Duminică, 8 iulie, într-o atmosferă caldă și primitoare creată de prezentatorul evenimentului, regizorul și muzicianul Cristian Mihăilescu, am putut asculta lucrări de o frumuețe izbitoare, încărcate de culoare și pasiune romantică. Franz Schubert și al său Trio nr.1 în Si bemol major ne-a oferit exuberanța romantismului de început de secol XIX. Ne-am simțit ca într-un salon de pe vremuri, într-o atmosferă culturală și intelectuală, alături de trei mari artiști, Alexandru Tomescu – vioară, Anton Niculescu – violoncel și legendarul Bruno Canino – pian.
După experiența shubertiană a urmat un moment putem spune experimental, de mare emoție. Artistul japonez Sam Okawa a interpretat la contrabas două piese pentru voce și pian, împreună cu pianistul Andrei Licareț. A fost surprinzător să auzim un instrument grav cântând cu maximă sensibilitate „Vocalise” de Serghei Rahmninov și „Berceuse” din opera „Jocelyn” de Benjamin Godard, ambele lucrări dedicate vocilor înalte.
A doua parte a concertului de duminică a fost a instrumentelor cu coarde. Primul arcuș care și-a descătușat pasiunea a fost cel al lui Alexandru Tomescu, cu două lucrări de virtuozitate, Fantezia în Do major pentru vioară și pian op. 131 de Robert Schumann și „Capriciu vienez” de Friedrich Kreisler. La piesa lui Schumann, care a fost un mare sensibil al muzicii romantice, am închis ochii și l-am auzit pe… David Oistrakh! Ceva, poate vioara lui Tomescu sau artistul însuși mi-au amintit de stilul marelui violonist. Iată deci înalta ținută a artiștilor care au participat la această manifestare. Acompaniamentul pieselor interpretate de Alexandru Tomescu a fost asigurat de Bruno Canino, unul dintre cei mai mari pianiști de concert al ultimei jumătăți de secol. Chiar dacă la o vârstă venerabilă, mâinile sale, ca și sufletul său sunt tinere, iar tinerețea interpretării și prospețimea ei ies cu ușurință din corzile pianului.
Ultima lucrare din concert a fost un miracol! Imaginați-vă un cvartet de mare valoare, Cvartetul „Enescu”, alături de cei mai buni soliști instrumentiști de astăzi interpretând Octetul în Mi bemol major op. 20 de Felix Mendelssohn Bartholdy. Viorile conduse de virtuozul Mario Hossen, cu Alexandru Tomescu, Constantin Bogdănaș și Florin Szigeti, Vladimir Mendelssohn și Marian Movileanu la violă, Dorel Fodoreanu și Anton Niculescu la violoncel. Această minune s-a întâmplat duminică la Marile serate muzicale ale Bucureștiului. Octetul, compus de Mendelssohn la vârsta de doar 16 ani, o lucrare muzicală de vârf din capodopera compozitorului, în interpretarea acestor mari artiști poate fi considerată cea mai frumoasă experiență muzicală a acestei veri la București.
Ediția a patra a „Marilor serate muzicale ale Bucureștiului” – 3 zile de muzică de cameră în interpretarea unor artiști de marcă, coordonată de directorul artistic al manifestării, violoncelistul, Anton Niculescu a fost dedicată compozitorilor romantici. Dar magia muzicii acestora s-a încheiat parcă prea devreme.
După ultima zi de concert, spectatorii, unii dintre ei prezenți la toate evenimentele acestui festival, simt nevoia să se reîntoarcă în sala Teatrului Odeon pentru noi experiențe minunate și întâlniri cu mari muzicieni. Sperăm ca ediția de anul viitor să dureze mai mult, iar periplul incitant în muzica romantismului să continue.
Iulia Toea Mureșan