Aerobic pe muzica lui Bach – începeți ziua în forță cu arome îmbietoare

Salonul Mozart vă întâmpină cu o cafea savuroasă, pregătită de regizoarea Irina Furdui, ale cărei spectacole anterioare, precum „Arlechino și Colombina”, „Colombina se întoarce” ori „România muzicală”, deja le cunoașteți.  

Adaptare după opereta „Cantata cafelei”, compusă de Johann Sebastian Bach, acest spectacol este noua premieră de la Opera Comică pentru Copii și prezintă povestea familiei Von Kaffee, cu ai săi membri care sunt pasionați peste măsură de această băutură.  Transpusă în era contemporană, cu obiceiurile ei mai mult sau mai puțin frivole, compoziția geniului absolut al muzicii baroce, el însuși un mare iubitor de cafea, este prezentată într-o formă accesibilă publicului (foarte) tânăr.

Povestea amuzantă se petrece într-un decor în culori asortate și vesele, ca o cutie de bomboane care te îmbie să-i savurezi conținutul. Scenografia și costumele, concepute de Iolanda Mutu, reprezintă un serviciu de cafea supradimensionat, iar entuziasmul interpreților aduce un plus de savoare și culoare.

Capul familiei, Schlendrian, bunica Von Kaffee si tânăra, atrăgătoarea și alintata Lisetta, fiica, respectiv nepoata susmenționaților, își petrec ziua consumând cantități enorme de cafea – în special mezina, care bea zilnic cel puțin trei ceșcuțe cu licoarea magică.

Îngrijorat de faptul că Lisetta exagerează cu acest obicei care a luat dimensiunea viciului, tatăl, exasperat, încearcă din răsputeri să-i interzică fetei să-și continue meteahna. Lisetta rămâne neînduplecată și este gata să renunțe la oricare dintre micile ei plăceri – fie că este vorba despre rochițele la modă, privitul pe fereastră sau… telefonul mobil – în avantajul porției de cafea. Pentru Lisetta, cele trei cești zilnice pe care le vrea sunt la fel de firești ca faptul că „pisica șoareci va mânca”.

Între timp, bunica cea sportivă încearcă să se mențină în formă cu ajutorul tânărului și chipeșului antrenor personal, Fritz Sportlich. Îmbrăcată într-un trening din cale afară de „trendy”, bunica Von Kaffee își onorează ședințele de aerobic și fitness pe muzica lui Iohann Sebastian Bach.

Personajul Fritz Sportlich este cel care inițiază acțiunea printr-un monolog amuzant, prin care face un scurt istoric al licorii în cauză, invitând publicul într-o incursiune pe „drumul cafelei”, pe întreg mapamondul: de la începuturile cultivării arborelui de cafea în Etiopia și lumea arabă, până în Italia, cu ale sale completări fabuloase în meniul faimoasei băuturi – cappuccino și espresso – , și Statele Unite ale Americii, unde tabietul a devenit deja tradiție.

Morala nu întârzie să apară: cafeaua are multe beneficii, însă consumul excesiv poate deveni dăunător pentru sănătate.

Nici micii spectacori din sală nu se lasă mai prejos și participă la conversația cu simpaticul Fritz, pe care îl impresionează cu nenumăratele lor cunoștințe despre cafea, semn că nici părinții lor nu sunt străini de obicei.

 

Sportlich este un adept al stilului de viață sănătos și nu e absolut deloc amator de cafea. Dar, dincolo de acest amănunt care nu prea cadrează în decor, el pare a fi soțul perfect pentru tânăra Lisetta, aflată la vârsta măritișului.

Schlendrian sesizează idila care apare între cei doi și construiește cu Fritz o strategie pentru a o convinge pe Lisetta să renunțe la viciu, iar dacă nu, atunci nu va avea voie să se căsătorească. Vreodată! Acesta este singurul lucru pe care tânăra nu este dispusă să-l negocieze, așa că ticluiește un contract prenupțial ce prevede o „dezlegare” la trei ceșcuțe de cafea, zilnic.

Fritz nu se lasă deturnat nici de farmecul iubitei sale, nici de neînduplecarea ei de a renunța la cafea și ia parte bucuros la complot, pentru binele alesei inimii sale. Replicile muzicale amuzante fac deliciul celor din sală, iar dovada acestui fapt este tocmai cascada de reacții prompte ale micilor spectatori, care trăiesc la maximum fiecare acord baroc și fiecare schimb de cuvinte între actori, la care nu ezită să participe cu dezinvoltură.

„Toți beau cafea, n-ai nicio șansă să-i convingi să renunțe!”, se aude o voce zglobie de vreo cinci anișori, care îl încurajează – și nu prea – pe Fritz.

Rămâne să vedeți cu propriii ochi dacă micuța a avut, sau nu, dreptate, așa că vă așteptăm la Salonul Mozart, cu întreaga familie, să savurați „Cantata cafelei”, pe acordurile divine ale lui Bach.

 

Alexandra Zărnescu