Copiii minune ai Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa

Sâmbătă, 7 iulie, la Teatrul Odeon a avut loc Gala laureaților Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”. Nu am asistat la un concert, ci la un spectacol de magie, la o serie de miracole muzicale. Spectatorii au urmărit cu surprindere și încântare patru copii extraordinari, veniți parcă dintr-o altă lume, cea a melodiei și a armoniei, cea a echilibrului și frumuseții. Patru copii artiști, prestidigitatori ai clapelor pianului, patru minuni ale lumii de azi.

Concursul internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, organizat de Opera Comică pentru Copii la inițiativa managerului său, marea soprană Felicia Filip, și-a desemnat sâmbătă câștigătorii, iar patru dintre aceștia, trei câștigători ai Premiului al II-lea și câștigătoarea Trofeului „Mihaela Ursuleasa” au oferit publicului dovada talentului și a măiestriei lor. Vorbim de maeștri ai pianului cu vârste fragede, despre personalități deja ale lumii muzicale de care vom fi pe viitor vrăjiți și care sunt pregătiți de pe acum să dea asalt pe marile scene internaționale. Fiecare poartă cu sine ceva special, un dar de la Dumnezeu sau de la natură, care-i face nu deosebiți de ceilalți copii, nici cumva superiori, ci prin muzica pe care o interpretează îi face îngeri. Alături de orchestra Operei Comice pentru Copii, sub bagheta dirijorului Gheorghe Iliuță, acești mici vrăjitori ai sunetelor au condus publicul pe un tărâm fermecat, acela al muzicii, așa cum în urmă cu doar câteva decenii marea pianistă ne purta Mihaela Ursuleasa, copilul-minune al pianului din România. Am simțit cu toții prezența ei în sală și pe scenă, în sufletele acestor copii, care i-au redat prin interpretare viața muzicală.

 

Primul magician al clapelor din după-amiaza zilei de sâmbătă a fost Antoniu Nagy din Oradea, un tânăr de 18 ani din Oradea care a interpretat un fragment din Concertul pentru pian și orchestră op. 54 de Robert Schumann. Rar se poate vedea atâta sensibilitate și concentrare la un adolescent, care pare că mângăie clapele pianului, care conduce fiecare notă prin sine, un filtru profund, cu accente personale în redarea pasiunii cu care Schumann a compus concertul. Un tânăr încruntat căruia figura îi trădează seriozitatea și determinarea cu care abordează arta, cu maturitate și profesionalism.

 

Matei Cristian Lăbunț, un băiat de 14 ani, firav, blond, cu degetele lungi a fost cel de-al doilea magician al serii. Cu aceeași seriozitate ca a lui Antoniu Nagy, acest heruvim al pianului a interpretat Concertul pentru pian și orchestră nr. 1 de Friedrich Kalkbrenner. Am remarcat la el eleganta colaborare cu orchestra, cu dirijorul, felul în care respiră muzica, în care își impune calitatea solistică și conduce nuanțele lucrării. Interpretarea lui Cristian Lăbunț nu este însă foarte personală. El respectă întocmai muzicalitatea compozitorului, dar cu ajutorul unei înțelegeri complete a acesteia, așa cum numai la marii muzicieni se poate observa.

 

Cel de-al treilea copil-minune al concertului de sâmbătă a fost Eva Garet, de 12 ani, un adevărat artist al spectacolului. Eva a interpretat fără acompaniament  de orchestră un fragment din Rapsodia Română nr. 1 de George Enescu și a uimit publicul cu virtuozitatea și priceperea sa. Îmbrăcată într-o rochie cu influențe foclorice românești, delicată și în aparență fragilă, Eva Garet a făcut din pian cât o orchestră întreagă prin rapiditatea și tehnica cu care a abordat lucrarea lui Enescu. De la un capăt la altul al claviaturii, tânăra pianistă n-a scăpat niciun sunet, a umplut sala de muzică, de ritm și de culoare. Culori tari care i-au trădat intensitatea și siguranța studiului.

 

Marele miracol al serii a fost câștigătoarea Trofeului „Mihaela Ursuleasa”. Cei care au avut onoarea de a o cunoaște pe Mihaela Ursuleasa, de copil sau la maturitate, au avut aproape un șoc. Au revăzut-o muzical în Sunny Ritter din Austria, un copil de 7 ani. Micuța nu ajunge încă la pedalele pianului, de aceea are nevoie de un dispozitiv special. La vârsta la care alți viitori pianiști se chinuie cu studiile lui Carl Czerny, ea a interpretat Concertino în la minor de Iuri Polunin. Este o lucrare care cere de la un pianist… de toate. Sensibilitate, virtuozitate, comunicare, disciplină. A fost emoționant s-o vedem cum salută publicul alături de pianul care-i depășește cu mult înălțimea, cum privește spre dirijor ca să primească intrările, cum cu siguranță și precizie degetele ei mici acoperă sunetele, cum trăiește muzica chiar și atunci când nu trebuie să cânte, cum inspiră fiecare intensitate trecută în partitură și cum respectă întocmai tempo-urile. Încă de la repetițiile dinaintea concertului dirijorul Gheorghe Iliuță și membrii orchestrei Operei Comice pentru Copii au constatat cu uimire cu ce mare artist au de-a face. Am avut ocazia de a trece pe lângă una dintre repetiții și, pe holurile Operei Comice pentru Copii i-am auzit pe toți spunând: „ați auzit-o pe asta mica???”. O fetiță drăguță, ca oricare alta, mereu zâmbitoare și răspândind în jurul ei căldură, un copil al muzelor, dăruit cu inocența muzicii clasice. Mihaela Ursuleasa a revenit pe scenă cu ajutorul lui Sunny Ritter.

 

Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, competiție aflată la prima ediție, proiect realizat de Opera Comică pentru Copii, teatru aflat mereu în căutarea unor copii miraculoși, talentați, așa cum o demonstrează și programul Atelierele „Micul artist”, a reușit performanța de a descoperi magicieni ai sunetelor. Juriul alcătuit din personalități internaționale ale muzicii, Heinz Medjimorec (Austria), Viniciu Moroianu (România), Ferhan Önder (Turcia / Austria), Pierre Sublet (Elveția) a avut la această primă ediție o mare responsabilitate. Aceea de a alege de pe o tipsie cu diamante pe cele mai bine șlefuite. Au descoperit cu cvartet de copii-minune, de mici magicieni ai sunetelor care vor duce mai departe tradiția muzicii clasice sub numele de neuitat al marii pianiste Mihaela Ursuleasa.

 

Iulia Toea Mureșan