Conversație între piane pe scena Operei Comice pentru Copii

În prima zi a lunii iulie am asistat la o înfruntare artistică de mare valoare pe scena Operei Comice pentru Copii, un dialog amplu și delirant între două instrumente muzicale, două piane. Protagonistele concertului de deschidere al Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, surorile Ferhan și Ferzan Önder din Turcia, un duo apreciat pe marile scene ale lumii, au realizat un adevărat spectacol de teatru, un act de cultură de o frumusețe și intensitate emoțională greu de egalat. Programul muzical, alcătuit din lucrări contemporane, trecut prin filtrul special al celor două pianiste a dezvăluit auditoriului relația intimă și extraordinară a interpretului cu muzica pe care o produce, felul în care marii artiști se confundă cu ceea ce produc, felul în care intuiesc și mai ales trăiesc atunci când interpretează. Ca un artist să ajungă la o astfel de performanță nu e nevoie doar de talent și de studiu, ci și de o înțelegere profundă a sensurilor muzicii, a sunetelor care se transformă în imagini și cuvinte.
Cu ajutorul muzicii, surorile Önder s-au transformat auditiv cu ajutorul pianului în personaje, adesea antagonice, reușind astfel să redea fie melancolia compozitorului, fie pasiunea, fie angoasa din muzica acestuia, să ofere liniștea unei dimineți de iarnă, imaginea unui oraș de asfalt în care dragostea oferă culoare, o gamă largă de sentimente și imagini, toate construite ca o convorbire între două piane. Cu toate că frumoasele surori gemene au beneficiat de aceeași îndrumare muzicală, s-au putut remarca diferențe de stil în interpretare, care într-un fel poate le trădează personalitatea. Dacă Ferhan Önder are o abordare mai tandră a sunetului, sora sa, Ferzan, are un stil mai tehnic, o abordare uneori agresivă, nervoasă și astfel cele două se completează și pot dialoga în conflict, iar conflictul este esența acțiunii teatrale. Această opțiune interpretativă, de a trata muzica sub formă de acțiune continuă este o viziune aproape dirijorală, ca să nu zicem regizorală. Ea dinamizează un concert, dându-i posibilitatea muzicii să stimuleze profund urechea spectatorului și să scoată în evidență ideile conținute în lucrare. Este un procedeu abordat de marii dirijori, care accentuează conflictele din muzică, diferențele dintre un pasaj și altul, felul în care un motiv se repetă sau se transformă, schimbările de tonalitate sau armonie, schimbările de intensitate, de nuanță. Surorile Önder au dovedit la concertul de duminică faptul că posedă acel simțământ superior pe care îl au doar marii muzicieni, cel care face ca de la prima până la ultima notă toate să aibă mesaj, să aibă valoare de cuvânt și astfel muzica a vorbit la Opera Comică pentru Copii.

 

Colecția de lucrări muzicale prezentate, dedicate marii pianiste Mihaela Ursuleasa, pe care cele două interprete au cunoscut-o, a conținut, pe lângă 4 mișcări pentru două piane, compuse de unul dintre cei mai mari compozitori contemporani, Philip Glass, piese ale lui Chick Corea, Pablo Ziegler și Astor Piazzolla (ultimii doi exponenți ai curentului Nuevo tango) și un compozitor turc, Fazil Say. Acesta propune o muzicalitate foarte interesantă, cu mici și subtile influențe orientale, de atmosferă. Muzica cinematografică (pentru că realizează înșiruiri de imagini active) a lui Philip Glass, combinația de jazz cu alte stiluri din muzica lui Chick Corea, pasiunea furtunoasă de la Ziegler și Piazzolla, toate completate de melancolia și efectele de sunet ale lui Fazil Say, acestea au fost glasurile prin care cele două pianiste au dialogat de-a lungul serii. Ele au demonstrat că nu numai virtuozitatea face un instrumentist bun, ci felul în care fiecare sunet în parte ajunge înțeles la public și îl face pe spectator să zică: „această muzică spune ceva”.
Concertul de deschidere al Concursului internațional de pian „Mihaela Ursuleasa”, competiție aflată la prima ediție, a prezentat publicului două mari artiste, colege de generație cu marea pianistă care ne-a părăsit mult prea devreme și care a fost un copil minune al muzicii din România. La concert au fost prezentate și inregistrări din activitatea ei, o surpriză fiind filmarea televizată a duetului dintre Mihaela Ursuleasa și soprana Felicia Filip, director general al Operei Comice pentru Copii. Opera Comică pentru Copii, instituția care organizează concursul, și-a propus prin această manifestare să descopere pe plan național și internațional noi talente aidoma pianistei Mihaela Ursuleasa. La concurs, în perioada 1-7 iulie, participă copii și adolescenți între 7 și 18 ani din România, Austria, Australia și Germania. Juriul este alcătuit din personalități ale muzicii europene, Heinz Medjimorec – pianist și profesor la conservatorul din Viena, Viniciu Moroianu – pianist, dirijor și profesor la conservatorul din București, Ferhan Önder – pianistă, Pierre Sublet – pianist și profesor de pian la Berna. Concursul internațional de pian „Mihaela Ursuleasa” este un proiect deosebit pentru că s-a născut din amintirea unei artiste-minune, care se întoarce astăzi într-un fel printre noi prin talentul și degetele micilor pianiști care-i calcă pe urme.

Iulia Toea Mureșan