La 136 de ani de la premiera mondială de la Brașov a operetei „Crai nou” de Ciprian Porumbescu, Opera Comică pentru Copii i-a invitat pe toți brașovenii iubitori de muzică de calitate la o reîntâlnire specială cu creația marelui compozitor român. Și brașovenii nu s-au lăsat mult așteptați marți, 20 martie, în sala Teatrului „Sică Alexandrescu” din oraș. La 19.00, ora începerii spectacolului, sala era plină de lume, copii, tineri, vârstnici, sosiți să asiste la o întâlnire inedită cu muzica lui Ciprian Porumbescu. Spunem inedită deoarece echipa Operei Comice pentru Copii a pus la cale un experiment special, spectacolul „Joc și rock, în care muzica lui Porumbescu din „Crai nou” ajunge la publicul larg cu nuanțe pop și rock, fiind astfel prelucrată încât să atragă și generațiile mai noi de spectatori. Regizorul Cristian Mihăilescu, alături de coregraful Traian Șetreanu, muzicianul Dragoș Stama și scenografele Sabina și Bianca Veșteman reușesc să creeze un exemplu perfect de teatru în teatru: niște adolescenți hotărăsc să pună în scenă opereta „Crai nou” dintr-o perspectivă modernă. Astfel, dansul popular se împletește cu mișcări de street dance (adaptare: Ionuț Picincu), iar muzica de factură romantică este completată de sound-uri contemporane.
Reacția publicului de la Brașov, ca și a spectatorilor premierei de la București a fost una pe măsura unui experiment reușit, putem spune unic în lume în ceea ce privește opereta „Crai nou”. Spectatorii au acceptat imediat provocarea de a-l asculta pe Ciprian Porumbescu altfel și s-au amuzat copios de numeroasele replici comice din textul scriitorului Vasile Alecsandri, suplinite de intervențiile prin mișcare, gesturi și mimică ale artiștilor. La Brașov, publicul a apreciat, pe lângă calitățile muzicale deosebite ale interpreților, scene subtile de umor precum sosirea jandarmilor în pași de dans… împleticiți, dialogul Dochița – Ispravnic, interogatoriul lui Moș Corbu și scena șantajului, când acesta îl obligă practic pe Ispravnic să-și logodească nepoata cu cel pe care-l suspectează pe nedrept de furt. De asemenea, au atras atenția scenele lirice dintre Anica și Leonaș, cei doi îndrăgostiți din poveste, abilitatea balerinilor Operei Comice pentru Copii de a ieși din tipare și a interpreta dansuri populare de o dificultate remarcabilă, capacitatea orchestrei de a face corp comun cu un band rock, dar și măiestria cu care cântăreții de operă trec natural de la textul cântat la cel vorbit și invers.
La finalul reprezentației de la Brașov ropotele de aplauze și uralele au ținut minute în șir, spectatorii fiind parcă de neoprit, ceea ce a confirmat încă o dată că muzica bună interpretată cu dăruire și o producție bine gândită și armonizată, chiar dacă mai mult sau mai puțin experimentală, au darul de a aduce bucurie pe chipurile oricărui tip de public, indiferent de vârstă și de epocă. Cu alte cuvinte, Ciprian Porumbescu s-a reîntors la Brașov prin opereta sa într-un mod la fel de proaspăt și inspirat ca la premiera absolută din urmă cu mai bine de un secol și a continuat să bucure prin muzică, dans și comedie cei peste 500 de spectatori care au asistat la reprezentația Operei Comice pentru Copii.
Trebuie spus că spectacolul „Jock și rock” de la Opera Comică pentru Copii poartă cu sine un mesaj emoționant și asta s-a văzut cel mai bine cu ocazia turneului la Brașov. La finalul spectacolului, creatorii au introdus, legat de povestea din operetă, ideea că Luna nouă – numită în tradiția populară Crai nou, ce înfăptuiește dorințele românilor – a îndeplinit acum 100 de ani și cea mai importantă dintre acestea: Marea Unire. Astfel, la Brașov, când pe ecranul cu leduri din fundal au fost proiectate provinciile românești care se alipesc una de alta, sala a apreciat printr-un murmur general de satisfacție această imagine simbolică. Acest fapt e important de semnalat deoarece spectacolul de la Brașov a fost oferit în cadrul Festivalului „Gloria Domini”, dedicat sărbătorilor pascale, care își propune să promoveze valorile, principiile și tradițiile religioase, culturale și de patrimoniu ale tuturor comunităților confesionale și etnice din Țara Bârsei. Aceasta dovedește că toți cei din sală, indiferent de etnia din care fac parte s-au unit cu ajutorul spectacolului Operei Comice pentru Copii în jurul ideii unei Românii legate de valorile ei culturale. În concluzie, Ciprian Porumbescu s-a reîntors la Brașov ca să ne spună, cu ajutorul artiștilor Operei Comice pentru Copii, că indiferent de generația din care facem parte, de origini, de opinii ne putem aduna laolaltă să ne bucurăm de cultură adevărată, într-o seară de neuitat oferită cu profesionalism de artiști talentați și plini de viață.
Iulia Toea