Un trio absolut de senzație a asigurat o dimineață de neuitat pentru spectatorii veniți duminică, la al doilea Matineu din cadrul Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, desfășurat la Opera Comică pentru Copii.
Trei interpreți valoroși ai muzicii clasice – violoncelistul Anton Niculescu, pianistul Andrei Licăreț și violonistul Mircea Lazăr – au cântat două părți dintr-o bijuterie muzicală a compozitorului Anton Arensky. Vioara mânuită la perfecție de Mircea Lazăr a intrat într-un superb dialog cu violoncelul maestrului Niculescu, pe fondul unui acompaniament magistral asigurat de pianul lui Andrei Licareț. Un dialog al generațiilor, între un interpret consacrat și doi tineri artiști cu un viitor mare, ambii școliți la instituții muzicale de renume din America.
Valoarea lor incontestabilă nu i-a împiedicat pe cei trei artiști să fie foarte relaxați, modești și foarte dornici să împărtășească spectatorilor mari și mici secrete fascinante ale instrumentelor lor. Știați, de pildă, că părul din coadă de cal din care este confecționat arcușul este prelevat doar de la anumite rase de cai care trăiesc în Mongolia, Siberia sau Canada? Ei bine, ne-a explicat violonistul Mircea Lazăr, acest păr este foarte elastic, este foarte rezistent și prezintă niște micropori care permit o vibrație specială a coardei. Partea lemnoasă a arcușului este la rândul ei fabricată dintr-un lemn special – de pernambuco – un arbust care crește doar în Brazilia. Tot el ne-a explicat că lemnul din care e fabricată o vioară trebuie să fie perfect uscat și foarte vechi – să aibă între 15 și 35 de ani – iar că o cutie de rezonanță este ca o operă de artă, pe care faimoși lutieri ca Antonio Stradivari sau Giuseppe Guarnieri ”del Gesù” au dus-o spre perfecțiune. De aceea, o vioară valoroasă poate ajunge să fie vândută și cu 15 – 20 de milioane de dolari. ”Bani cu care poți să cumperi o fabrică de ciocolată din cea mai bună”, a glumit maestrul Niculescu. Mircea Lazăr a explicat și faptul că, spre deosebire de pian, frecarea arcușului cu suprafața corzilor de vioară creează o vibrație continuă, susținută, iar violoniștii gândesc producerea sunetului ca pe o respirație. Prin comparație, pianul cântă pe două voci, iar interpretul poate cânta cu o mănă ceva, iar cu cealaltă mână poate asigura acompaniamentul, a explicat și Andrei Licareț.
Copiii au putut auzi și cum ”glumesc” instrumentele, în cea de-a doua parte a trioului pentru vioară, violoncel și pian compus de Anton Arensky, care este un scherzo – o bucată mai rapidă, cu ciupituri de coarde, veselă și cu înflorituri. ”I-auziți, sunt ca niște hohote de râs”, a exemplificat apoi maestrul Niculescu la violoncel, sub ochii măriți de interes ai copiilor. ”Dar e o glumă foarte serioasă și dificilă, care necesită 5-6 ore pe zi de antrenament”, a mai spus acesta.
Matineul a inclus și două sonate – una compusă de compozitorul polonez Moritz Moszkovski și cealaltă de compozitorul norvegian Edvard Grieg – interpretate de pianista Egizia Soare, o puștoaică incredibil de talentată, strănepoată a marelui dirijor Egizio Massini, unul dintre fondatorii Operei Române. La numai 14 ani, Egizia este o veterană a olimpiadelor și concursurilor internaționale, începând studiul pianului la vârsta de numai doi ani. Mâinile tinere ale adolescentei au alunecat pe clape cu o viteză și o siguranță incredibile, care ne-au făcut să înțelegem de ce a câștigat atâtea concursuri de tinere talente. ”Egizia are o interpretare perfectă, rezultat al anilor de studiu. Ea studiază 6 ore pe zi, pe lângă ce învață la școală. Va fi o mare solistă, o mare campioană a muzicii”, a prezis maestrul Niculescu. ”Vreți și voi să cântați la fel?”, a întrebat acesta. ”Daaaa!”, aproape că a țipat o fetiță, spre amuzamentul publicului.
Poate că a fost doar un entuziasm de copil, dar poate a fost și o sămânță plantată. Și poate că toate aceste concerte lecție deja consacrate ale Operei Comice pentru Copii își vor arăta peste 10 – 20 de ani roadele, când micuții spectatori de astăzi vor fi marii interpreți de mâine.
Evenimentul Marile Serate Muzicale ale Bucureștiului vor continua pe 5 și 6 iulie, la Opera Comică pentru Copii, cu Întâlnirile cu maeștrii Marilor Serate și cu o seară de excepție – Piazzolla by Night – care va avea în program lucrări ale marelui compozitor argentinian de tango. Începând de vineri, Marile Serate Muzicale se vor muta la Ateneu, unde spectatorii vor putea asculta interpreți de mare valoare din opt țări veniți la București pentru acest eveniment.
Livia Cimpoeru
2 iulie 2017