Viola, cu vocea sa gravă și dulce, a avut onoarea să deschidă sâmbătă seria de spectacole extraordinare ale Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, eveniment cultural care se desfășoară în perioada 1 – 9 iulie, la Opera Comică pentru Copii și la Ateneul Român. Amfitrionul Marilor Serate – maestrul Cristian Mihăilescu – a făcut primirea copiilor și părinților în Salonul Mozart de la OCC, la primul Matineu, unde, timp de circa o oră, aceștia au putut asculta artiști recunoscuți la nivel mondial, precum violoncelistul Anton Niculescu sau pianistul Alexandru Licareț.
”Viola e ca o mamă drăgăstoasă care-și iubește copilul, față de vioara cu sunet mai înțepat și mai nesuferită”, a glumit violistul Marian Movileanu, care, alături de pianista Adriana Maier, a interpretat ”Sonata neterminată” a compozitorului rus Mihail Glinka. Copiii nu pot sta mult pe scaun, cu-atât mai puțin când muzica de calitate îi inspiră, așa că o fetiță cu rochiță cu Minnie Mouse a preluat inițiativa și a început să danseze grațios. Au urmat-o la scurt timp alte trei puștoaice, care au ascultat muzica în pași de balet, pe culoarul de mijloc al Salonului Mozart. La finalul sonatei, artistul a descris copiilor modul în care se produce sunetul într-o violă. Am aflat astfel că putem folosi atât arcușul, fabricat cu păr din coadă de cal, cât și ciupitura – așa numitul pizzicato – asupra corzilor prinse de cutia de rezonanță.
”Mămica” instrumentelor cu corzi a fost urmată de ”tăticul” lor, mai exact de violoncelul cu voce vibrantă și adâncă, cu ”sunetul cel mai apropiat de vocea omului”, după cum au descris-o artiștii. Maestrul Anton Niculescu, fost prim-violoncelist al Operei Scala, din Milano, și un obișnuit al marilor scene ale lumii, s-a dovedit pe cât de carismatic, pe-atât de dornic să împărtășească celor prezenți bucuria de a cânta la acest instrument. Ne-a interpretat Cântecul Menestrelului, de Glazunov, apoi Andante Cantante, o superbă melodie pentru violoncel, compusă de marele Ceaikovski. ”O poveste de seară, într-o iarnă rusească, cu sobă încinsă în care troznesc lemnele”, ne-a spus maestrul, râzând apoi de potrivirea acestei teme rusești, de suflet, cu cea mai călduroasă zi din acest an. Violoncelul, de care maestrul este nedespărțit, este un instrument construit în 1709, de Pietro Guarnieri, în Italia, unul dintre puținele exemplare care mai există în acest moment în lume. Acompaniamentul său a fost asigurat de unul dintre cei mai talentați interpreți de muzică clasică din România, pianistul Andrei Licareț. Asemeni copilului-minune al pianului, Wolfgang Amadeus Mozart, Andrei a început să studieze acest instrument la vârsta de patru ani, informație care a provocat mare mirare în rândul picilor melomani din sală.
Primul Matineu din Salonul Mozart, care va fi urmat duminică de un al doilea concert-lecție, a fost o scurtă, dar excelentă introducere în atmosfera Marilor Serate Muzicale ale Bucureștiului, care promite să ne ofere un adevărat regal de muzică clasică. Programul evenimentului a continuat sâmbătă seara cu un spectacol de mare succes în Sala Mare a OCC – muzica desenelor animate – și va oferi în continuare numeroase întâlniri muzicale cu artiști de renume, din țară și din afară, ce vor interpreta cele mai frumoase lucrări clasice pe scenele Operei Comice și Ateneului Român.
Festivalul va continua săptămâna viitoare la sediul OCC cu Întâlnirile maeștrii Marilor Serate (5 iulie) și concertul Piazzolla by Night (6 iulie), urmând apoi să se mute pe scena Ateneului, cu trei zile de spectacole de excepție.
Festivalul, organizat de Primăria Capitalei, prin Opera Comică pentru Copii, și de Fundaţia Euterpe, este condus de violoncelistul român Anton Niculescu și este prezentat de regizorul Cristian Mihăilescu.
Livia Cimpoeru
1 iulie 2017